پاتوق اهل نظر

پاتوق اهل نظر

پاتوقی برای اهل اندیشه و نظر
پاتوق اهل نظر

پاتوق اهل نظر

پاتوقی برای اهل اندیشه و نظر

تاریخچه ای مختصر از فجایع عربستان در مدیریت حج

سال جاری یکی از پُر حادثه ترین سالهای حج برای مسلمانان به شمار می‌رود به همین منظور سابقه حوادث مرگبار در مراسم حج در این گزارش بررسی شده است.

سال جاری یکی از پُر حادثه ترین سالهای حج برای مسلمانان به شمار می‌رود به همین منظور سابقه حوادث مرگبار در مراسم حج در این گزارش بررسی شده است.با توجه به اینکه در چند سال گذشته صدها نفر از حجاج آن هم به گفته عربستان به دلیل «ازدحام جمعیت» کشته شده‌اند این حوادث حاکی از بی کفایتی متولیان سعودی در برگزاری این مراسم و تضمین سلامت جانی حجاج است.

در سال ۱۹۸۷ مصادف با  ۹ اسد ۱۳۶۶ هنگامی  که حجاج ایرانی شعار برائت از مشرکین را سر دادند با هجوم مسلحانه نیروهای امنیتی عربستانی مواجه شدند.


در این حادثه که ۴۰۲ نفر از جمله ۲۷۵ ایرانی کشته و ۶۴۹ نفر از جمله ۳۰۳ ایرانی زخمی شدند، گرچه عربستان ادعا کرده بود که خشونت از سوی کاروان حجاج ایرانی آغاز شده اما شمار بالای زنان ایرانی در میان قربانیان نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی عربستان به راحتی به سوی حجاج بی دفاع آتش گشوده است.

در سال ۱۹۹۰ (۱۳۶۹) دست کم ۱۴۲۶ حاجی در یکی از پر تلفات ترین حوادث مشابه در پی ازدحام در تونل منتهی به محل رمی جمرات کشته شدند.


در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۳) در پی ازدحام جمعیت برای رمی جمرات ۲۷۰ نفر کشته شدند.

سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۴) در پی آتش‌سوزی در خیمه‌های نصب شده برای حجاج در سرزمین منا ۳۴۳ حاجی کشته و ۱۵۰۰ نفر مجروح شدند.

سال ۱۹۹۸ (۱۳۷۵)  دست کم ۱۱۸نفر بر اثر ازدحام جمعیت کشته شدند.

در سال ۲۰۰۱ (۱۳۷۸)باز هم به دلیل ازدحام جمعیت عربستان مرگ ۳۵ نفر از حجاج را تأیید کرده بود.

در سال ۲۰۰۴ (۱۳۸۱) دست کم ۲۵۱ نفر به دلیل ازدحام جمعیت کشته شدند.

سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۳) ۳۴۵ نفر در مراسم رمی جمرات (سنگ زدن به نماد شیطان) کشته شدند.



سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) و در روز ۱۱ سپتامبر ( ۲۰ شهریور) یک بالابر بزرگ که برای انجام اقدامات مربوط به طرح عمرانی عربستان برای توسعه حرم مسجد الحرام در مکه وجود داشت به داخل مسجد الحرام در نزدیکی مقام حضرت ابراهیم سقوط کرد که منجر به کشته شدن دست کم ۱۱۸ نفر شد.

در تازه ترین حادثه از این دست نیز روز پنجشنبه (امروز) در پی بسته شدن یکی از مسیرهای منتهی به محل رمی جمرات در یک تقاطع منطقه منا ازدحام ایجاد شد که بیش ازهزار زائر بیت الله الحرام جان باختند

۳ میزان ۱۳۹۴،سرویس : دین و اندیشه

"دری نیوز"

تصاویر: کوچه"قهر و آشتی" واقعی اینجاست!

حاجیه جعفرزاده|


زغال، هفت پیچ، اسکرو، صابونی ها، دوشنبه، قشو رشو، قهر و آشتی و... نام هایی است که مردم شیراز برروی برخی از کوچه ها و گذرهای این شهر تاریخی گذاشته اند! نام هایی که برگرفته از فرهنگ عامه مردم است و هنوز هم برخی از این اسامی برروی تابلوهای معرفی سطح شهر دیده می شود.

شاید معروف ترین کوچه قدیمی شیراز، کوچه قهر و آشتی باشد که در نزدیکی آرامگاه سیدعلاءالدین حسین(ع) قرار گرفته و به دلیل آنکه در یکی از مسیرهای گردشگری شهری واقع شده، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

از این دست کوچه ها و گذرهای تاریخی که اسامی عجیب و غریبی هم دارند در شیراز کم نیست. به طور مثال می توان به کوچه زغالی ها و یا کوچه صابونی ها و گذر و یا طاق هایی چون اسکرو و قشو رشو در بافت تاریخی شیراز و محلاتی چون اسحاق بیگ و گودعربان اشاره کرد.





در این رابطه سیامک بصیری کارشناس میراث فرهنگی فارس به خبرنگار ما می گوید: برخی از اسامی به دلیل بی حوصلگی مردم و محاوره های روزمره تغییر نام یافته، به طور مثال کوچه ای که شیرازی ها به آن قشو رشو می گویند در واقع کوچه خشایارشاه بوده که با گذشت زمان و یا حذف شدن برخی از حروف آن، به این نام خوانده می شود.

وی ادامه می دهد: این کوچه در محله اسحاق بیگ و نزدیکی مسجد و خانه نصیرالملک واقع شده است.
بصیری در خصوص کوچه ای به نام صابونی ها نیز می گوید: این کوچه در خیابان آستانه واقع شده و به دلیل آنکه در این منطقه، کارگاه صابون سازی وجود داشته، این کوچه به این نام نامیده شده است.

وی با بیان اینکه قدمت این نام گذاری ها مشخص نیست، می گوید: در ضلع شرقی بازار وکیل، کوچه یا طاقی به نام اسکرو وجود دارد که نامش برگرفته از کفاش نابینا و یا کم بینایی بوده که به وی استاد کفاش کور می گفتند و در محاوره های عامه و گذشت زمان به استاد کور و بعدها به اُس کور و اُسکرو معروف می شود.

به گفته این کارشناس میراث فرهنگی، بی شک هریک از این کوچه ها و گذرها دارای حکایت ها و داستان های متعددی است.

وی در ادامه می گوید: در کوچه زغالی هم مغازه ها و دکان هایی وجود داشته که زغال می فروختند و یا گذر حاج زینل که برگرفته از نام فردی بوده و یا گذر ملک که به واسطه مجموعه خانه ها و عمارت های تاریخی به همین نام، نام گذاری شده است.

بصیری می گوید: البته هستند نام هایی که مبنای نامگذاری شان معلوم نیست. به طور مثال گذر و یا کوچه دوشنبه در بافت تاریخی شیراز قرار دارد و حتی برخی از مردم محل نیز از علت این نام گذاری بی خبرند.

این کارشناس در ادامه اضافه می کند: به رغم اینکه این کوچه ها و گذرها در بافت تاریخی شیراز قرار دارند و اکثراً در مسیرهای گردشگری تعریف شده ای قرار گرفته اند، هنوز به جاذبه گردشگری تبدیل نشده اند که جا دارد فعالین در این حوزه نسبت به معرفی این جاذبه ها اقدام نمایند.

چهارشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۴

"توریسم آنلاین"