پاتوق اهل نظر

پاتوق اهل نظر

پاتوقی برای اهل اندیشه و نظر
پاتوق اهل نظر

پاتوق اهل نظر

پاتوقی برای اهل اندیشه و نظر

مشروح مذاکرات دوره اول مجلس شورای ملی (1)

دوره اول مجلس شورای ملی

نخستین جلسة رسمی مجلس شورای ملی در تاریخ ١٣ مهرماه ١٢٨٥ خورشیدی مطابق با ١٧ شعبان ١٣٢٤ هجری قمری (١٧ اکتبر ١٩٠٦ میلادی) با نطق افتتاحیه مظفرالدین‌شاه قاجار گشایش یافت. نمایندگان این دورة مجلس، به موجب مادة شش نظامنامة انتخابات از بین طبقة اشراف و شاهزادگان و تجار و مالکان و روحانیون و اصناف انتخاب گردیدند. این مجلس، قانون اساسی ایران را که مشتمل بر ٥١ اصل بود در تاریخ ٨ دی ماه ١٢٨٥ به توشیح مظفرالدین‌شاه و پس از فوت وی متمم قانون اساسی را در ١٥ مهرماه ١٢٨٦ به امضای محمد علی شاه رساند. این مجلس در ٢ تیرماه ١٢٨٧ (٢٣ جمادی الثانی ١٣٢٦) به توپ بسته شد.


مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره ‏۱


جلسه: ۱

مذاکرات دارالشوراى ملى روز پنجشنبه پنجم شوال ۱۳۲۴ پس از اجتماع وکلا و انعقاد مجلس‏

حاج شیخ‌الرئیس از ترتیب عمل نان سؤال کرد صنیع‌الدوله رئیس گفت عمل نان مفوض به‌ عهده حاج ‌امین‌الضرب است سید الحکماء گفت عمل نان بسیار مغشوش است باید شرحى به ‌جناب وزیر مخصوص بنویسند که جلوگیرى نمایند و عمل مالیات هم بسیار مغشوش است به ‌جهت اینکه مالیات سنه آتیه را هم حواله کرده‌اند که باید مالیات را براى مخارج سرباز بدهند و دیگر باید خالصه‌جات منظم باشد و بعد از این کسى نتواند ببرد و دیگر باید اشخاص تماشاچى هر چه را در مجلس می‌شنود از روى تحقیق و دقت باشد که اسباب اتهام مجلس نشود حاج شیخ‌على گفت در باب نظام‌نامه بنا بر چه شد رئیس گفت اجازه حاصل شد که طبع شود شیخ العراقین سؤال کرد مگر نظام‌نامه را تاکنون نداده‌اید رئیس گفت منظور از این نظام‌نامه اساسى نیست (مقصود نظام‌نامه داخلى بوده)

حاج سید محمد صراف‌- استفسار از نظام‌نامه اساسى نمود صنیع‌الدوله گفت باید یک‌ مرتبه در دربار قرائت شود بعد به ‌حضور همایونى رفته به‌ صحه برسد (در اینجا بنا بر این شد که بعد از حضور تمام وکلا و تصویب آنها مذاکره مطالبه نظام‌نامه شود) آقا میرزا طاهر گفت بنا بود ترتیب نظام‌نامه به تصویب وکلا باشد و در دست‌خط هم همین‌ طور ذکر شده و دیگر مقید به ملاحظه وزراء نشده بود پس لازم نیست وزراء ملاحظه نمایند صنیع‌الدوله اظهار داشت ما می‌گویید آنچه در دست‌خط نوشته فوراً مجرى خواهد شد این‌طور نیست. حاج حاجى سید نصرالله اظهار نمود تلگرافى از انزلى به جناب رئیس رسیده خواستند بخوانند (خوانده نشد) در این موقع مخبر همایون را خواسته تحقیقات در خصوص عمل ماهى صوف و قرارداد امر شیلات کردند مجدداً جناب حاج سید محمد گفت در عمل نظام‌نامه چه می‌گویید مجدالملک گفت هر گاه نظام‌نامه را ندهند نباید اصرار بکنیم همان دست‌خط براى ما کافى است.

در این موقع حاجى سید نصرالله تلگراف تظلم اهالى انزلى را خواند (در خصوص صید ماهى و قرارنامه لیانازوف) آقا میرزا سید محمد اظهار نمود به من هم چند فقره تلگراف در این خصوص مخابره شده و حالا هم مرا در تلگرافخانه خواسته‌اند من هم پسر خود را فرستاده‌ام که هر گاه مطلب مهم باشد بعد از مجلس به تلگرافخانه بروم.

آقا میرزامحمود اظهار نمود هر قدر تلگراف فورى از اطراف می‌رسد باید جواب فورى داده شود حاجى شیخ‌ محمدعلى اظهار نمود بدون تحقیق که نمی‌توان جواب داد آقا میرزا اظهار نمود جواب را به‌ طور اجمال بگویید که همین‌قدر امیدوار بشوند. حاجى سید ابراهیم گفت جواب تلگراف شیراز باید مخابره شود (در این موقع قاضى فتاح کردستانى اظهار تظلم نموده و اسناد خود را قرائت کرد اغلب وکلا اظهار داشتند که این کار شخصى است و از موضوع وظایف مجلس خارج است. شخص دیگر از سادات اهالى جهرم اظهار تظلم نمود که مباشر حقوق دیوانى در مقابل مقدار قلیل حقوق دیوانى مبالغ گزاف از رعایا دریافت می‌نماید). در خصوص عمل قاضى فتاح بعد از مذاکرات بنا بر این شد که نوشته‌جات و اسناد خود را به دفتر مجلس بسپارد و از طرف مجلس شرحى به وزارت عدلیه اظهار شود در این موقع قاضى فتاح دست‌خط ولیعهد را قرائت نمود صنیع‌الدواله به‌ او اطمینان داده و اظهار داشت که در این خصوص اقدامات کافیه خواهد شد.

حاجى سید محمدباقر گفت تمام وکلا حاضرند. رئیس اظهار نمود آیا به طور سختى باید مطالبه نظام‌نامه را نمود. حاج سید محمد گفت لازم نیست به طور سختى باشد باید به عنوان تذکار مطالبه نمود. وکیل‌الرعایا که از وکلاء همدان است لایحه اظهار نمود و خواست بخواند رئیس گفت اعتبارنامه خودتان را همراه آورده‌اید یا نه جواب دادند همراه ندارم گفت پس لایحه بماند تا روز دیگر که اعتبارنامه خود را بیاورید آن وقت لایحه خوانده شود. آقاى میرزا محسن گفت لایحه ایست از طرف ملت که جناب حاج سید نصرالله می‌خواهند بخوانند بعد شروع به ‌خواندن آن لایحه شد (ملخض مضمون آن تقریبا این است که ما عموم ملت از جان و مال دست کشیده و براى حفظ حقوق خود از دست اندازى خارجه و زیردستى اجانب تا همه جا ثابت قدم ایستاده‌ایم و مرگ را بر زیردستى اجانب ترجیح می‌دهیم و نسوان این ملت در اداء قروض و رفع احتیاجات دولت حاضرند ولى لازم است که شاهزادگان بزرگ دست تعدیات خود را کوتاه نموده خود را بر عوائد ملیه ترجیح ندهند گویا حالا هم که دولت مشغول استقراض است و به همراهى و معاونت ملت می‌خواهد رفع احتیاجات لازمه خود را به نماید تصور انتفاع براى خود می‌کنند).

پس از قرائت این لایحه غالب وکلا از تنبه و بیدارى و احساسات ملت و اظهار این گونه لوایح اظهار مسرت و خوشحالى کردند سیدالحکماء اظهار کرد که در خصوص نظام‌نامه لازم است لایحه به صدارت اعظمى نوشته شود رئیس جواب داد که نوشته و فرستاده شده است.

ادامه دارد

"کتابخانه،موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی"

آرامگاه شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی

آرامگاه سعدی شیرازی در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا در شیراز قرار دارد


آرامگاه شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا در دامنه کوه در شمال شرق شیراز قرار دارد.

بنای اصلی و اولیه آرامگاه سعدی مربوط به دوره اتابکان فارس است و نخستین‌بار ابن بطوطه مراکشی در حدود سال 750 قمری آن را مشاهده کرد.

این مکان در ابتدا خانقاه سعدی بوده که وی اواخر عمرش را در آنجا می‌گذرانده و سپس در همانجا دفن شده ‌است. برای نخستین‌بار در قرن هفتم توسط خواجه شمس الدین محمد صاحبدیوانی وزیر معروف آباقاخان، مقبره‌ای بر فراز قبر سعدی ساخته شد.

 بنای اصلی و اولیه آرامگاه سعدی مربوط به دوره اتابکان فارس است


در سال ۹۹۸ به حکم یعقوب ذوالقدر، حکمران فارس، خانقاه شیخ ویران شد و اثری از آن باقی نماند. در سال ۱۱۸۷ قمری به دستور کریمخان زند، بنایی ۲ طبقه معروف به عمارتی ملوکانه از گچ و آجر بر بالای مزار سعدی بنا شد.

در دوره قاجاریه توسط فتحعلی شاه این بنا مرمت شد و چند سال بعد نیز حبیب الله خان قوام الملک دستور تعمیر و ترمیم قسمتی از بنا را صادر کرد.

بنایی که در زمان کریمخان ساخته شده بود تا سال ۱۳۲۷ شمسی برپا بود و شامل یک ساختمان 2 طبقه آجری مرکب از چند اتاق و طبقه زیرین آن یک متر بلندتر بود.

زیربنای اصلی آرامگاه حدود ۲۵۷ متر مربع می‌باشد


بنای کنونی آرامگاه سعدی به دستور محمدرضا پهلوی به وسیله انجمن آثار ملی ساخته و در سال 1331 رسما افتتاح شد. این بنا با اقتباسی از چهل ستون اصفهان و ابنیه قدیمی دیگر با معماری جدید ساخته شده است.

ساختمان به سبک ایرانی است با ۸ ستون از سنگ‌های قهوه‌ای رنگ که در جلوی مقبره قرار دارند و اصل بنا با سنگ سفید و کاشی کاری مزین است. بنای آرامگاه از بیرون به شکل مکعبی است اما در داخل هشت ضلعی می‌باشد با دیوارهایی از جنس مرمر و گنبدی لاجوردی.

زیربنای اصلی آرامگاه حدود ۲۵۷ متر مربع می‌باشد. ساختمان اصلی آرامگاه شامل دو ایوان عمود بر هم می‌باشد که قبر شیخ در زاویه این دو ایوان قرار گرفته‌است.   


 بنای کنونی آرامگاه سعدی به دستور محمدرضا پهلوی به وسیله انجمن آثار ملی ساخته شد


روی آرامگاه سعدی گنبدی از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ ساخته شده‌است. سنگ‌های پایه‌های بنا، سیاه رنگ است و ستون‌ها و جلوی ایوان از سنگ گرانتیت قرمز مخصوصی ساخته شده‌است. نمای خارجی آرامگاه از سنگ تراورتن و نمای داخلی آن از سنگ مرمر است.

سنگ قبر سعدی در وسط عمارتی 8 ضلعی قرار دارد و سقف آن با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزیین شده‌است. در 7 ضلع ساختمان، 7 کتیبه قرار دارد که از قسمت‌هایی از گلستان، بوستان، قصاید، بدایع و طیبات شیخ انتخاب شده و به خط «ابراهیم بوذری» نوشته شده‌است. متن یک کتیبه دیگر از «علی اصغر حکمت» است که در مورد چگونگی ساخت بقعه توضیحاتی داده.

روی آرامگاه سعدی گنبدی از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ ساخته شده‌است


بنا در سمت چپ به رواقی متصل می‌شود که در آن 7 طاق وجود دارد که با کف‌سازی سیاه رنگ به آرامگاه شوریده شیرازی پیوند می‌خورد. این آرامگاه در یک اتاق قرار دارد و کتیبه‌ای بر سر در آن است که شاعر را معرفی می‌کند و شعری از خود شاعر بر کاشیهای سرمه‌ای بر روی دیوار نوشته شده‌است.

در اطراف مقبره سعدی، قبور زیادی از بزرگان دین وجود دارند که بنا به وصیت خود، در آنجا مدفون شده‌اند از جمله مهمترین‌های آن می‌توان شوریده شیرازی را نام برد که آرامگاهش به وسیله رواق به آرامگاه سعدی متصل شده‌است. 

  مقبره‌ سعدی برای نخستین‌بار در قرن هفتم توسط خواجه شمس الدین محمد صاحبدیوانی ساخته شد


آرامگاه شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی در سال 1354 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 1010 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع:seeiran.ir


گردشگری


"بیتوته"

بیانیه اداره کل حفظ آثار قم

آزاد سازی سوسنگرد؛ تجلی ایستادگی ملت در کلام امام(ره)



25 آبان 1394

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم به مناسبت 26 آبان سالروز آزاد سازی سوسنگر، بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس از قم، در بیانیه اداره کل حفظ آثار قم به مناسبت حماسه شکست حصر سوسنگرد آمده است: وقایع دفاع مقدس به جهت انطباق با اعتقادات و ارزش ها و فرهنگ اسلامی از ارزش ویژه ای در تاریخ میهن اسلامی برخوردار است. آن دوران پر از حماسه به تعبیر مقام معظم رهبری سرشار از هزاران هزار حادثه است که حتی نتوانسته ایم فهرستی از آن ها تهیه کنیم.

این بیانیه می افزاید: حماسه شکست حصر سوسنگرد در 26 آبان سال 59، یکی از وقایع سرنوشت ساز دوران دفاع مقدس است که کمتر به آن پرداخته شده. این حماسه بزرگ از افتخارات نظام اسلامی و برگ زرینی در دیوان دفاع مقدس می باشد و به دلیل مولفه های ویژه ای که در شکل گیری آن وجود دارد، گرامیداشت و یادآوری آن همچون سایر حماسه های دوران دفاع مقدس، ضرورتی گریزناپذیر است.

در بیانیه اداره کل حفظ آثارقم با اشاره به شرایط سال های آغازین انقلاب بیان می کند: نهال نوپای انقلاب اسلامی هنوز به پایان دو سالگی خود نرسیده بود که دشمن بعثی با حمایت استکبار جهانی جنگ تحمیلی را آغاز نمود و در دومین ماه آن، در میان عواملی چون عدم انسجام نیروهای مسلح، کمبودها و تشدید مشکلات داخلی و درگیری های ایجاد شده توسط منافقین و ضد انقلاب، سوسنگرد به محاصره دشمن سرتاپا مسلح در آمد.

در بیانیه مذکور همچنین با اشاره به فرمان حضرت امام(ره) تصریح شده است: نقش موثر و قاطع گوهر ولایت فقیه و مدیریت و رهبری امام عظیم الشان(ره) و پیگیری نمایندگان خاص ایشان از جمله شهید چمران و حضرت آقا- که در آن زمان نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند- همراه با مقاومت مردم و همت و حمیّت رزمندگان اسلام، باعث توقف محاصره دشمن و شکسته شدن حصر سوسنگرد شد و معادلات منطقه را بر هم زد؛ حماسه ای که اگر به وقوع نمی پیوست، استقرار عراق در جبهه میانی، سقوط اهواز و شهادت صدها رزمنده در حصر، از نتایج قطعی آن بود ضمن آنکه پیامدها و عوارض سیاسی نظامی خاص خود را نیز به دنبال داشت. لذا فرمان اکید حضرت امام(ره) در 25 آبان 59 که "سوسنگرد تا فردا باید آزاد شود"، شکست حصر این شهر و حماسه ماندگار آزاد سازی سوسنگرد را به عنوان اولین پیروزی قوای اسلام در دوران دفاع مقدس رقم زد.

این بیانیه تاکید می کند: حقانیت راه و کلام امام عزیز، مدیریت الهی و قدرتمندی را در وجود ایشان متبلور ساخته بود به طوری که مشابه چنین حماسه هایی نیز از سوی ایشان در جریان پاوه، شکست حصر آبادان، حفظ جزایر و ... مشهود بود و با استقامت مردم و پیروزی قاطع و بی درنگ رزمندگان اسلام محقق گشت؛ از سویی دیگر صدام ملعون بارها با عربده کشی، وعده اعطای کلید بصره و بغداد را داده بود اما رزمندگان اسلام با توکل بر خدا به فتوحات عظیمی در آن دوران دست یافتند.

در بخش دیگری از بیانیه با اشاره به نتیجه مهم پیام امام در شکست حصر آبادان بیان شده است: هنر مدیریت بی نظیر امام عظیم الشان در آن شرایط خاص، اثبات این مطلب بود که ما باید روی پای خود بایستیم و دوست و دشمن خود را بشناسیم؛ مرور حماسه های جاودانی که با خون جوانان رشید و ایثار ایثارگران سرافراز و جانفشانی همه اقشار ملت بزرگ ایران عجین گشته و به ثمر رسیده است، حاکی از این پیام است که آحاد افراد جامعه برای مقابله با ظلم و استکبار و نفوذ ایادی آن، باید همواره آمادگی کامل داشته و در این راه با تبعیت از رهنمودهای رهبر فرزانه خویش، تجربیات گرانقدر دوران دفاع مقدس از جمله شکست حصر سوسنگرد را برای مقابله همه جانبه با دشمنان در همه عرصه ها، درونی سازی و بکار گیری کند.

در پایان اداره کل حفظ آثار قم با اشاره به تلاش مسئولان در جهت ایستادگی در برابر دشمنان مطرح شده است: امروز نیز خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی و امت سرافراز، پاسداری از پیام خون شهدا، عمل به وصایای امام راحل(ره) و رهنمودهای مقام عظمای ولایت را چراغ راه خود قرار داده و با همدلی و همراهی در تحقق آرمان های اسلام ناب محمدی(ص) تا تشکیل حکومت جهانی اسلام از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد.


"خبرگزاری دفاع مقدس"

مکتب خوب، ویژگیها-1


 1358/5/6

بسم الله الرّحمن الرّحیم
در جلسه قبل بحث‌مان این بود که یک مکتب خوب مکتبی است که چیزی از خواسته‌های طبیعی ما را فروگذار نکرده باشد مگر اینکه درباره آن مکتب حرف داشته باشد. مبارزه با خواسته‌های طبیعی در حدی که مشروع است نداشته باشد، خلاصه اینکه برنامه‌های مکتب باید مناسب با فطرت و طبع باشد، عمیق باشد، روشن باشد، بنابراین هر چی تاریخ بر آن می‌گذرد شکوفا‌تر بشود و مستدل و جامع باشد تا رسیدیم به اینجا که یک مکتب خوب باید مسئولیت آور باشد حالا ببینیم اسلام در این مورد چی می‌گوید. اول با اسلام آشنا بشویم بعد کم کم برنامه‌های دیگر اگر یکوقت عرضه شد با آگاهی‌های خودمان مقایسه می‌کنیم حق را می‌توانیم بفهمیم که چی است.
 «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ» عنکبوت/2 خیال می‌کنید که ما شما را آفریده‌ایم و همینکه بگویید ما مسلمانیم کافیه؟ باید امتحان بشوید دنیا آخور نیست دنیا خوابگاه نیست دنیا عشرتکده و میخانه نیست دنیا میدان رشد است و در میدان باید در میان ناگواریها و تضادها شما عبور کنید تا رشد پیدا کنید اگر این سختی‌ها و ناگوارها نبود ما رشدی نداشتیم در میدان است که آدم کشتی می‌گیرد درگیری پیدا می‌کند و رشد پیدا می‌کند باید سختی تاریکی باشد تا رشد اختراع برق در انسان شکوفا بشود، باید ناگواریهای بیماریها باشد تا رشد علم دارو سازی در ما شکوفا بشود هر پیش آمد و سختی که برای انسان پیش آمده استعداد انسان را شکوفا کرده همه ما باید امتحان بشویم در قرآن حدود بیست مرتبه آمده که ما همه شما را آزمایش می‌کنیم، هم به خیرها و هم به شرها آزمایش می‌کنیم شما را آزمایش می‌کنیم تا استعداد شما شکوفا بشود بنابراین شما مسئول هستید و نمی‌شود که از زیر بار مسئولیت‌ها شانه خالی کرد باید بمانیم و شالی خالی نکنیم.
 «وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنْ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ» نساء/75 چرا شما در راه خدا جنگ نمی‌کنید و چرا در راه مستضعفین و محرومین خون نمی‌دهید قرآن انتقاد می‌کند از افراد بی تفاوت. امام علی(علیه السلام) در نهج البلاغه گاهی فریاد می‌کشد نسبت به افرادی که مسئولیت پذیر نیستند و قرآن چه تعریف‌هایی می‌کند از کسانی که مسئولیت پذیرند و حال نمونه‌های زنده‌اش را در زمان خودمان می‌خوانیم گروهی از جوانان برنامه‌ای ریختند برای خانواده‌هایی که محروم و مستضعف هستند من هم یکوقت با آنها رفتم و یک خانه‌ای رفتیم و دیدیم که بچه‌ها روی مقوا نشسته‌اند حتی زیلو و موکت هم ندارند من یک خورده ناراحت شدم رفقایی که با من بودند گفتند ناراحتی ندارد این خوب است از اینها بدتر هم داریم بعد گفتند که ما یک خانه‌ای رفتیم احوالپرسی کنیم شیرینی‌ها و کلوچه‌هایی را هم برده بودیم برای بچه‌های کوچک آنها را دادیم به بچه‌ها که بخورند، یک بیسکویت که دادیم به یک بچه چهار ساله و یکی به بچه نه ساله، دیدیم بچه نه ساله بیسکویتش را گذاشت روی تاقچه آمد به بچه کوچیکه گفت داداش بیا تو هم بیسکویتت را نخور بگذاریم روی تاقچه اگر دوباره آوردند باز هم بگذاریم روی تاقچه وقتی زیاد شدند آنها را بفروشیم و با پولش جوراب بخریم آنوقت افرادی هستند که برای تغییر مد ماشین و مد لوستر گاهی هزارها تومان می‌دهند اینکه چیزی نیست اصلاً قرآن می‌فرماید چرا شما خون نمی‌دهید.
عده‌ای از افراد که مستضعف هستند لحظه مرگ فرشتگان می‌گویند شما توی جامعه چه ویتامینی داشتید؟ چه جنب و جوش و تحرکی داشتید؟ توی اجتماع چه می‌کردید؟ می‌گویند ما مستضعف بودیم حنای ما رنگی نداشت ما طبقه دوازدهم بودیم خطاب می‌رسد «قَالُوا أَلَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا» نساء/97 باز هم مسئول هستید، آقا نمی‌توانستم، تو می‌توانستی، باید بلند می‌شدی و هجرت می‌کردی، از پرنده کمتر بودی؟ پرنده گاهی برای امر و معاش از یک منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر هجرت می‌کند تو چرا هجرت نکردی؟ انسان مسئول است که فریاد بزند و اگر فریادش به جایی نرسید می‌تواند حرکت کند. ببینید قرآن چقدر قشنگ می‌گوید، لقمان به پسرش می‌گوید «یَا بُنَیَّ أَقِمْ الصَّلَاةَ» لقمان/17‌ای پسر کوچولو بلند شو نمازت را بخوان «وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنْ الْمُنکَرِ» لقمان/17 خوبی را دیدی امر کن فساد را دیدی فریاد بزن قرآن می‌فرماید باید به پسر کوچک‌ها هم فریاد زدن را یاد بدهیم و همینطور انتقاد بجا را، همینطور که می‌گویی حسن جان بلند شو نمازت را بخوان باید بگویی حسن جان اگر منکری را دیدی داد بزن اما پدر و مادرها یک بُعدی کار می‌کنند مثلاً ما را برای نماز بیدار می‌کنند اما وقتی می‌خواهیم حرف حقی را بزنیم می‌گوید تو حرف نزن وقتی بزرگها نشسته‌اند بچه که حرف نمی‌زند اِه! شما چطور نماز را امر می‌کنی اما حرف حق زدن را نهی می‌کنی؟ تو چرا نصف آیه را گرفته‌ای و نصف دیگر آنرا. . . حالا ما فقط درباره جامعه مسئولیم؟ «إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ» صافات/24 این مکتب اسلام است درباره همه ایسم‌ها.
 حالا ایسم خیلی زیاد است یک کسی می‌گفت پیرزن توی خانه ما هم ایسمی است، گفتم چطوری؟ گفت می‌گوید رمانتیک! حالا دیگر ایسم خیلی زیاد شده است هر کسی تابع یک ایسم است در ایسم‌ها بگردید اگر این منطق را پیدا کردید همچین شعاری را پیدا کردید، چه شعاری؟ شعاری که رهبرش بگوید «فَإِنَّکُمْ مَسْئُولُونَ حَتَّى عَنِ الْبِقَاعِ وَ الْبَهَائِم»(نهج‏البلاغه، خطبه‏167) شما مسئول هستید، در مقابل چی؟ خلق؟ هر کسی جای خودش است حتی نسبت به زمین و حتی نسبت به حیوانات نسبت به چهارپایان هم شما مسئولیت دارید.
امام علی(علیه السلام) هفتاد و هفت نامه دارد توی نهج البلاغه چون نهج البلاغه سه بخش است بخش اول خطبه هاست که حدود دویست و سی و نه خطبه دارد بعد خطبه‌ها که تمام می‌شود هفتاد و هفت تا نامه دارد حدود چهارصدتا هم از کلمات قصار که در نهج البلاغه جمع آوری شده است البته سخنان امام علی(علیه السلام) زیاد است توی این هفتاد و هفت نامه خیلی مسائل ذکر شده است.
 یک کسی از من پرسید استقلال آزادی جمهوری اسلامی، این جمهوری اسلامی چیه؟ گفتم آنچه را که در نامه‌های امام علی(علیه السلام) مطرح است چون امام علی(علیه السلام) وقتی حکومت را به دست گرفت نامه‌هایی می‌نوشت درباره حکومت اسلامی و آنها را برای استاندارها می‌فرستاد و می‌گفت کارنامه شما این است.
در نامه بیست و پنج می‌فرماید‌ای کسی که مسئول جمع آوری زکات هستی وارد منطقه می‌شوی برای جمع آوری زکات اول اینکه خانه کسی نرو چون ممکن است مامور زکات بیاید خانه شخصی که شب گوش او را پر کند که فلانی وضعش خوب است فلانی وضعش خوب نیست خانه کسی نرو تا قبلاً ذهن تو از جایی پر نشده باشد خالی الذهن باشی بعد فردا که می‌روی مردم را نترسان برای خدا، کار شما روی نیاز و ترس نباشد براساس عبادت باشد، وسط مردم بایست و سلام کن بگو من نماینده امام علی(علیه السلام) هستم آمده‌ام برای جمع آوری مالیاتها و زکات خلاصه اینکه می‌گوید زکاتها را که جمع کردی داری می‌آوری توی راه که داری شترها را می‌آوری نگذاری که شترها خسته بشوند حیوانی را که داری می‌آوری «وَ لْیُرَفِّهْ عَلَى اللَّاغِبِ»(نهج‏ البلاغه، نامه، 25) حیوان را تا دیدی که خسته شده برای او رفا در نظر بگیر.
چند وقت قبل داشتیم با جوانها صحبت می‌کردیم گفتند ما خواهان رفاه هستیم گفتم تو یا رفاه مردم را می‌خواهی یا برای انسان، اماامام علی(علیه السلام) رفاه را برای چهارپا هم می‌خواهد.
 بعد دنباله نامه می‌گوید اگر خواستی سوار شترها بشوی مثلاً فرض کنید که از یک شهری بیست تا شتر می‌آوری تا شهر دیگری برای جمع آوری زکات اگر خواستی سوار شوی حساب کن چقدر می‌خواهی سوار شوی چقدر شتر هست اگر ده ساعت می‌خواهی سوار شوی و بیست تا شتر هستند هر شتری را نیم ساعت سوار شو حق نداری یک ساعت سوار یک شتر بشوی و نیم ساعت سوار شتر دیگر «وَ لْیَعْدِلْ بَیْنَ صَوَاحِبَاتِهَا فِی ذَلِکَ وَ بَیْنَهَا»(نهج ‏البلاغه، نامه، 25) چقدر خوب است که ما مسلمانان با این واژه‌ها آشنا بشویم.
آن کسی که فریاد می‌زند ما خواهان عدالت اجتماعی هستیم می‌گوئیم صحیح است آن عدالتی که تو برای انسان می‌خواهی امام علی(علیه السلام) هزار و چهارصد سال پیش برای حیوان خواسته است آن رفاهی را که شما برای انسانها و جامعه می‌گویی امام علی(علیه السلام) برای حیوان هم می‌خواهد.
در دنباله همان نامه امام می‌فرماید اگر همینطور که داری حیوانات را می‌آوری یک جایی سبزی بود که حیوان خواست بخورد شما نباید آزادی را از او بگیری شما حق ندارید افسار حیوانی را که دارد می‌رود بسوی سبزی و آب را بکشی و ممانعت کنی اگر خواستی با کسی حرف بزنی حق نداری همینطور که روی حیوان سوار هستی حرف بزنی باید از حیوان پیاده بشوی و حرف بزنی چقدر صریح و دقیق می‌گوید.
همه مسئولیت داریم، مسئولیت و همدردی، وقتی امام خمینی(رحمة الله علیه) در پاریس متوجه شدند که در ایران مردم در مضیقه نفت هستند فرمودند اینجا هم بخاری‌ها را خاموش کنید تا ما هم در درد آنها شریک باشیم امام علی(علیه السلام) می‌فرماید به من بگویند امیرالمومنین اما من در دردهایشان شریک نباشم؟ احساس مسئولیت یکی از ویژگی‌های این مکتب است.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته


"پایگاه درسهایی از قرآن"

جیمز اسمیت رمان‌نویس و محقق ادبی انگیلس مطرح کرد رمان نویسی را باید از استفن کینگ آموخت

جیمز اسمیت رمان‌نویس و محقق ادبی انگیلس با تحلیل آثار استفن کینگ 10 نکته برای نوشتن یک رمان را از این استاد کتاب‌های دلهره‌آور یادآور شده است.


23 آبان1394


وب سایت بانی فیلم: جیمز اسمیت رمان‌نویس و محقق ادبی انگیلس با تحلیل آثار استفن کینگ 10 نکته برای نوشتن یک رمان را از این استاد کتاب‌های دلهره‌آور یادآور شده است.

 اسمیت (James Smythe) در آستانه نخستین جایزه «استفن کینگ» نویسنده رمان‌های مشهوری چون «درخشش» (Shining) و «مسیر سبز» (Green Miles)، با تحلیل آثار این استاد داستان‌های دلهره‌آور، 10 نکته مهم برای نوشتن یک رمان را یادآور شده است:


1-.هر آنچه دلتان می‌خواهد بنویسید


کینگ به عنوان نویسنده داستان‌های دلهره‌آور شناخته شده است اما، حقیقت این است که وی در هر گونه ادبی که فکرش را بکنید اثری دارد.

 داستان‌های هیجان‌انگیزی چون «بیچار‌گی» (Misery) و «بازی جرالد»، رمان‌های ادبی چون «کیسه استخوان‌ها» و «فصول مختلف»، داستان‌های دادگاه‌های جنایی مانند «آقای مرسدس»،  روایت‌های آخرالزمانی چون «ایستگاه» (The Stand)، قصه‌های فانتزی چون «چشمان اژدها» و مجموعه برج تاریک» و ... او هم‌چنین یکی از بهترین داستان‌های جوانان را به رشته تحریر درآورده است.

 داستانی با نام «پیاده‌روی طولانی». شاید بتوان گفت تنها گونه‌ای که کینگ تجربه نکرده است گونه «کمدی» باشد؛ هرچند بیشتر آثار او دارای لحظاتی هستند که نبوغ او را در طنز نشان می‌دهند.

 روشن است که این نویسنده معاصر هر آن‌چه و در هر زمانی که می‌خواسته انجام داده است. او خوانندگان خود را هر جا که خواسته دنبال خود برده است.

2.ترسناک‌ترین چیز الزاما چیزی نیست که در زیر تخت پنهان است

 «وحشت» چیزی کنجکاوی برانگیز است. چیزی که شخصی را وحشت‌زده کند لزوما دیگری را نمی‌ترساند. در داستان‌های کینگ، هنگامی که لحظات دلهره‌آور فرا می‌رسد، وحشت حقیقی آنی است که به خود ذات بشریت مربوط است.

ارواح انسان‌ها را به جنون می‌کشانند، دخترکان کنترل ذهن (Telekinetic) با قدرت خود تمامی شهرها را ویران می‌کنند و دلقک‌ها نقطه پایانی خونین هستند.

 با وجود این، مهم‌ترین توانایی کینگ در وحشت‌آوری، یافتن چیزی است که به‌واقع خوانندگان از آن بیم دارند و نمایاندن آن.

 اگر می‌خواهید داستانی دلهره‌آور بنویسید، تنها به این فکر نکنید که چه چیزی در تاریکی نهفته است؛ به این فکر کنید که مردم پس از یک رخ‌داد چه می‌کنند.

3.از شفافیت نهراسید

 یکی از نکات جالب درباره مجموعه داستان‌های کوتاه این استاد رمان‌های دلهره‌آور این است که نکات مهمی درباره هر قصه‌ای که روی کاغذ می‌آورد وجود دارد؛ تاریخچه هرکدام، پس‌زمینه هر ایده و چگونگی روند نگارش.

 این‌ها موارد پر‌ارزشی برای ایجاد انگیزه در نویسندگان هستند اما همین موارد قطعات درخشانی درون خود نویسنده قرار دارند. برخی ممکن است فکر کنند که برای خواندن یک اثر بهتر است هیچ چیزی درباره نویسنده آن ندانند اما درباره کینگ، او تمامی احساسات خود را در کف دست قرار داده است.

او در آخرین مجموعه خود با نام «بازار رویاهای شکسته» بیش از همیشه شفافیت به‌خرج داده و به‌گونه‌ای صادقانه درباره آن‌چه انگیزه نوشتن داستان‌ها شده سخن گفته است؛ نکته‌ای که دیگر نویسندگان آن را تا کنون بر کاغذ نیاورده‌اند.


4-.درباره چیزی بنویسید که درباره‌اش می‌دانید


نوشتن درباره چیزی که می‌دانید معمول‌ترین نکته درباره قلم‌زدن است. یاوه‌سرایی است که فکر کنیم نویسنده‌ای با خیره شدن به بیرون از قاب یک پنجره به ایده‌ای برای نوشتن می‌رسد.

کینگ فهمیده است که تجربه چیزی است که می‌توان به کار شما بیاید و باید از هر فرصتی استفاده کرد. وجوه مختلف زندگی او، آموزش، تصادف نزدیک به مرگ، موسیقی راک‌اندرول، گذران عمر، در جابه‌جای آثار وی دیده می‌شود.

 به‌گونه‌ای که آشکار نیست اما اغلب به پیشبرد داستان کمک می‌کند. و این چیزی است که هر نویسنده‌ای باید از آن سود ببرد زیرا در خلال این حقایق است که احساسات واقعی روی کاغذ گسترش پیدا می‌کند.

5.اهداف بزرگ یا کوچک

 کینگ کتاب‌های بزرگی نوشته است که اغلب درباره چیزهای بزرگ هستند. «ایستگاه» خوانندگان را به آخرالزمان می‌برد.

 این داستان با هراسی مرتبط است که گروهی از آدم‌ها دو بار در زندگی‌شان با آن مواجه هستند و به ما نشان می‌دهد که چگونه سالیان سال تجربه می‌تواند مردم را دگرگون کند. و «برج تاریک» یک مجموعه هفت قسمتی است که در گونه‌های مختلف ادبی نوشته شده است.

هدف کینگ هر زمان که لازم باشد واقعا بزرگ است و برخی اوقات این همان چیزی است که برای بیان یک داستان لازم است. برخی داستان‌های بزرگ او چون «ریتا هاوورت و رستگاری در شاوشنگ» یا «مه» (The Mist) از داستان‌های کوتاه خود او برآمده‌اند.

 او گروه‌هایی از شخصیت‌ها را در یک مکان واحد به دام می‌اندازد و اجازه می‌دهد تا خود داستان آن‌گونه که می‌خواهد ادامه پیدا کند.

درازای داستانی که می‌خواهید روایت کنید باید اندازه کتابتان را تعیین کند؛ مهم نیست که داستان شما 40 هزار کلمه باشد یا 200 تا. «کینگ» واژگان را هدر نمی‌دهد.

6.همیشه بنویسید و زیاد

 کینگ تا کنون 55 رمان، 11 مجموعه داستان کوتاه، 5 اثر غیرداستانی و 9 اثر مصور منتشر کرده است. تمامی این‌ها در طول 41 سال انجام شده است.

 به‌عبارتی به‌طور متوسط دو اثر در یک سال که تعداد قابل توجهی است. او به‌ندرت به خود استراحت داده است. همین امسال کینگ سه کتاب برای انتشار دارد. بسیاری از نویسندگان اگر بخواهند به پای او برسند باید یک قرن تلاش کنند.


7.آوا به همان اندازه متن اهمیت دارد


کینگ نویسنده‌ای است که می‌فهمد که یک داستان پیش از آن که بیان شود باید آغاز شده باشد.

 این‌که اول شخص روایت شود و یا سوم شخص؟ از نگاه راویان مختلف بیان شود و یا تنها یک نفر؟ او در این‌که یک داستان برای چه و به چه طریقی باید روایت شود استاد است. البته او باید آن را به روشی ساده آرایش کند.

 خود داستان آوایی را که لازم دارد پیدا می‌کند یا بر عکس. با وجود این؛ از خلال داستان‌های او می‌توان دید که کینگ تقریبا هر چیزی را می‌آزماید و می‌توان دلیل هر آوایی را در هر داستانی که روایت می‌کند مشاهده کرد.

8.ساختار به همان اندازه آوا مهم است

 کینگ در حقیقت یک رمان‌نویس تجربی نیست. برخی از محبوب‌ترین رمان‌های او با ساختارهایی شایان توجه به رشته تحریر درآمده‌اند. در برخی از آن‌ها شخصیت‌هایی واحد در موقعیت‌های مختلف تصویر شده‌اند. بیشتر رمان‌های او به‌گونه‌ای عالی، مدیوم روایی خود را دارند.

9.نباید خودت باشی


 برخی از مهم‌ترین آثار کینگ در دوران آغازین حرفه نویسندگی‌اش توسط خود او منتشر نشده‌اند. او در آن زمان با نام ریچارد بچمن آثار خود را می‌نوشت. «پیاده‌روی طولانی»، «نازک‌تر» (Thinner) و «مرد دونده» از جمله کتاب‌هایی هستند که روی زننده‌تری از آن‌چه که به «کینگ» نسبت داده می‌شوند مرتبط هستند. چرا؟ شاید به این دلیل که داشتن ابزاری که اجازه دهد تاریکی واقعی ماه‌دور از هر قضاوتی بیرون بریزد، خوب است.


10-«درباره نوشتن» را بخوانید

 این مهم‌ترین نکته در این فهرست است. در سال 2000 میلادی کینگ کتاب «درباره نوشتن» (On Writing) را منتشر کرد؛ کتابی که میان خودآموز نویسندگی و زندگی‌نامه در نوسان است.

این اثر پر است از جزئیاتی درباره این‌که چگونه می‌نویسد و چگونه با چالش‌های پیش رویش مواجه شده است.

«درباره نوشتن» یکی از نادر کتاب‌هایی از این نوع است که ارزش خواندن دارد زیرا می‌دانیم مطالب آن تجربیات شخصی است که برای خواننده ممکن است مفید باشد. برای نوشتن هیچ حقیقت جهانی وجود ندارد.

برخی سال‌ها تلاش می‌کنند تا نخستین اثر کامل خود را خلق کنند، برخی در 6 هفته اثری را خلق می‌کنند و یک سال بعد از آن را صرف خراب کردن و نوسازی آن می‌کنند. «درباره نوشتن» به ما می‌گوید که کینگ چه کرده است و کمک می‌کند تا راه خودمان را بیابیم.

فرهنگ و هنر/ ادبیات

"مجله اینترنتی برترینها"