پاتوق اهل نظر

پاتوق اهل نظر

پاتوقی برای اهل اندیشه و نظر
پاتوق اهل نظر

پاتوق اهل نظر

پاتوقی برای اهل اندیشه و نظر

سیری در سیره رهبری(1)

بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران

1359/05/17

خطبه‌ى اوّل


بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

الحمدلله ربّ العالمین. الحمدلله الّذى یؤمن الخائفین و ینجی الصّادقین و یرفع المستضعفین و یضع المستکبرین و یهلک ملوکاً و یستخلف آخرین و الحمدلله قاصم الجّبارین، مبیر الظالمین، مدرک الهاربین، نکال الظالمین، صریخ المستصرخین، موضع حاجات الطالبین معتمد المؤمنین
و اشهد ان لااله‌الّاالله شهادة ایمانٍ و اخلاصٍ و ایقان و اشهد انّ محمّداً عبده و رسوله ارسله بالهدى و دین الحق لیظهره على الدّین کلّه و لو کره المشرکون و اشهد انّ الائمّة المهدیّون الصادقون اهل‌بیت رسول الله و امنائه فى خلقه على‌بن‌ابی‌طالب و الحسن و الحسین و على‌بن‌الحسین و محمدبن‌علىٍ و جعفربن‌محمدٍ و موسى‌بن‌جعفر و على‌بن‌موسى و محمدبن‌علىٍ و على‌بن‌محمد و الحسن‌بن‌علىٍ و الحجّةبن‌الحسن حجج الله على عباده و امنائه فى بلاده. اللّهم صلّ و سلّم على رسولک و على اولیائک صلاةً دائمةً باقیةً زاکیةً متواصلةً مترادفة. اللّهم صلّ على جمیع الانبیاء و المرسلین و صلّ على جمیع الشّهداء و الصّادقین و صلّ على ائمة المسلمین و هداة المؤمنین و حماة المستضعفین سیّما امامنا و قائدنا الامام الخمینى.
 
قال‌الله الحکیم فى کتابه
«ان احسنتم احسنتم لأنفسکم و ان أسأتم فلها فاذا جاء وعد الاخرة لیسوؤا وجوهکم و لیدخلوا المسجد کما دخلوه اوّل مرّة و لیتبّروا ما عَلَوا تَتبیرا» (۱)
و صدق‌الله‌العلى‌العظیم.
 
امروز روز بزرگ و جهانى قدس است، روز تجمع آرمانهاى مسلمانان جهان در یک کلمه و در یک جمله است، روز اتحاد صفوف همه‌ى مسلمانان از همه‌ى ملتها و کشورهاست، روز اسلام است، روز انسانیّت است، روز انقلاب است و روز امام ماست. پس از انقلاب پیروزمند ملت ایران، ما مردم ایران روزهاى یادبود متعدّدى داشته‌ایم، روز ۲۲ بهمن، روز ۱۵ خرداد، روز ۱۷ شهریور، روز ۱۲ فروردین و روزهاى دیگر. اما در میان همه‌ى این روزهاى یادبود، روز قدس از دو نظر داراى امتیاز و برجستگى است. اوّل از این نظر که اگر آن روزهاى دیگر مربوط به ملت ایران است، روز قدس مربوط به ملت ایران و همه‌ى ملتهاى مسلمان است. در روز قدس همه‌ى ملتهاى مسلمان، بلکه همه‌ى ملتهاى مستضعف عالم، احساس همبستگى و همدردى با ملت ایران مى‌کنند، ملت ایران مانند پیشاهنگى در ماجراى روز قدس و مسأله‌ى فلسطین، براى فداکارى آماده مى‌شود و ملتهاى دیگر هم باید دوش به دوشِ این ملت انقلابى و با برخوردارى از تجربه‌هاى ما، گام به گام و بازو به بازو با ما به سوى آزاد کردن سرزمینهاى اشغالى فلسطین پیش بیایند.
 
امتیاز دوم روز قدس این است که آن روزهاى دیگر روز خاطره‌ى فداکاریها و پیروزیهاى گذشته است، اما روز قدس، روز تصمیم و همّت گماشتن بر فداکاریها و پیروزیهاى آینده است. اگر در آن روزهاى دیگر، در آن خاطره‌هاى دیگر، ملت ما یاد از گذشته مى‌کند، در روز قدس ملت ما به یاد آینده، انگیزه و همت و تصمیم در خود ذخیره مى‌کند، به حرکت مى‌افتد و راه را به سوى آینده باز مى‌کند.
 
مسأله‌ى قدس که امروز ما درباره‌ى آن باید به یک آگاهى روشن و به یک تصمیم قاطع برسیم، برادران و خواهران! مسأله‌ى بسیار باعظمت و بااهمیّتى است. مسأله‌ى قدس و روز قدس و ماجراى فلسطین، عبارت از آن نقطه‌اى است که باید مستضعفان عالم با الهام از روح ایمان و توکل به خداى بزرگ، پشت مستکبران بزرگ جهان و در رأس آنها امپریالیزم امریکا و مزدوران صهیونیسمش را بشکند و خُرد کند. ماجراى قدس براى ملت ما و براى همه‌ى امت بزرگ مسلمان یک ماجراى تعیین‌کننده است. انقلاب ایران اگر در داخل این مرزها به پیروزى رسید، این به معناى آن نیست که ما قانع بشویم و فکر کنیم پیروزى نهائى را به دست آورده‌ایم. تا وقتى که این زخم متعفّن، این غدّه‌ى چرکین در دل سرزمینهاى اسلامى و عربى به نام دولت غاصب اسرائیل وجود دارد، ما نمى‌توانیم احساس کنیم که پیروز شده‌ایم، نمى‌توانیم حضور دشمن خود را در کنارِ گوش خود، در سرزمینهاى غصب شده و اشغالى خود ملاحظه کنیم.
 
اما آینده چگونه است؟ اما آینده‌ى فلسطین و قدس چگونه است؟ من در این باره به شما مقدارى آگاهى بدهم تا ملت ایران بداند همچنانى که یک طلسم شکست‌ناپذیر را در این منطقه شکست، یعنى بزرگترین دژهاى مستحکم را در منطقه‌ى خاورمیانه بلکه در سراسر آسیا توانست متلاشى کند، دژ بزرگ و نیرومند امپریالیست؛ یعنى حکومت جبّار و غاصب پهلوى را توانست در منطقه شکست بدهد، همچنین این طلسم دوم را که به صورت یک قدرت افسانه‌اى درآمده است، انقلاب ما خواهد شکست و از بین خواهد برد. این را باید ما از وعده‌ى خدا بیاموزیم. خداى متعال در سوره‌ى بنى‌اسرائیل خطاب به بنى‌اسرائیل مى‌کند «لتفسدنّ فى الارض مرّتین و لتعلنّ علوّاً کبیرا» (۲) اى فرزندان اسرائیل! شما دو روز و دو بار در تاریخ فساد ایجاد مى‌کنید و بزرگى در زمین به وجود مى‌آورید و استعلاء و استکبار به خرج مى‌دهید، اما در هر دو بار کسانى از بندگان خدا، از جنود پروردگار پیدا مى‌شوند که شما را به سزاى فساد و علوّ و استکبارتان برسانند و این قضیه‌ى همیشه زنده‌ى تاریخ است. هر امتى که با صَلاح، با سلاح حقّ و حقیقت و عدالت‌طلبى حاضر شود راه طبیعى سنّتهاى تاریخ را بپیماید، خدا به او کمک خواهد کرد، اما هر ملتى که فساد کند، بر مستضعفین طغیان کند، ارزشهاى انسانى را ندیده بگیرد، آن ملت محکوم به فنا و نابودى است.

امروز در سطح دنیا چه مى‌گذرد؟ امروز صهیونیستها در منطقه‌ى عربى مشغول به چه کار و چه عملى هستند؟ یک نگاه ساده به منطقه بیندازید برادران و خواهران مسلمانى که دلتان به یاد برادران فلسطینى مى‌تپد، یک انسان آواره جلب ترحم هر انسان آزاده‌اى را مى‌کند. امروز یک ملت به نام ملت فلسطین آواره است، از خانه‌ى خود آواره است، از وطن و کشور خود آواره است. این کودکان محروم و مظلوم در زیر چادرها، در اردوگاهها متولد مى‌شوند، با کمک دولتها و ملتهایى که به وظائف واقعى خود هم در قبال آنها عمل نمى‌کنند، مدّعیان، با کمک اینها این کودک بزرگ مى‌شود. در زیر چادر سِلاح مى‌آموزد، در زیر چادر درس مى‌خواند، در اردوگاه زندگى مى‌کند، یک ملت دو، سه میلیونى را از خانه، از کاشانه، از شهر، از معبد، از مسجد، از همه چیز خود و از زندگى خود محروم کردن، آنها را به کشورهاى بیگانه راندن، این بزرگ‌ترین فاجعه‌اى است که در طول تاریخ بشر مى‌توان سراغش را داشت، به این سبب است که ما معتقدیم مسأله‌ى فلسطین صرفاً یک مسأله‌ى عربى و حتّى صرفاً یک مسأله‌ى اسلامى نیست، یک مسأله‌ى انسانىِ بسیار بااهمیّت است، نوع فاشیسمى که امروز رهبران صهیونیستِ خائن و همین بگینِ خائن - که امروز در رأس دولت اسرائیل غاصب قرار گرفته است، نوع فاشیسمى که این دولت فاشیست جنایتکار انجام مى‌دهد و اِعمال مى‌کند، در دنیا بى‌سابقه است. شما ببینید در دیریاسین چه کردند، در زندانهاى اسرائیل چه کردند، جوانهاى مسلمان را گرفتند در زندانها بردند، آنها را شکنجه کردند، حتّى با سرنگ خون جوانهاى مسلمان را کشیدند و در بانک خون براى عناصر مزدور اسرائیلى آنها را ثبت کردند و ضبط کردند. شما ببینید با ثروتهاى مردم فلسطین چه کردند، با مردان و زنان و جوانان آنها چه فاجعه‌اى را بروز دادند و انجام دادند، با دولتهاى مسلمان چه کردند.

این غده‌ى چرکین سرطانى را امپریالیستها، دشمنان بزرگ بشریّت در داخل وطن اسلامى و عربى ما کاشتند، امروز این غدّه رشد کرده است، مایه‌ى تفرقه‌ى دولتهاى مسلمان شده است. شما ببینید در میان این سران دولتهایى که نام اسلام بر خود نهاده‌اند هیچ کدامِ از اینها را، هیچ یک از اینها را شما نمى‌توانید نشان بدهید که توانسته باشند به وظائف اسلامى و انسانى و عربى خود به طور کامل در قبال مسأله‌ى فلسطین انجام وظیفه کرده باشند، چرا؟ زیرا آنها را سرگرم کرده‌اند به مسائل داخلى کشورهاى عربى. این فاجعه‌آفرینى از کجا به وجود آمد؟ از وجود همین غدّه‌ى چرکینى که به نام اسرائیل نامیده مى‌شود و در قلب سرزمینهاى مسلمان‌نشین و عرب‌نشین این غدّه‌ى چرکین به وسیله‌ى دولتها و قدرتهاى بزرگ به وجود آمده است.

 امروز ملت فلسطین به پا خاسته است و به هوش آمده است. همان خطابى که آن روز قرآن به بنى‌اسرائیل مى‌کرد که در حال یک مبارزه‌ى بزرگ بر ضدّ طغیان بودند، امروز همین خطاب به مسلمانان فلسطینى و همه‌ى مسلمانان غیور است که «ان احسنتم احسنتم لأنفسکم و ان اسأتم فلها» اگر نیکوئى کنید، اگر مجاهدت در راه خدا کنید، اگر عمل به فرمان خدا کنید، اگر در راه مبارزه‌ى با دشمنانِ انسانیت و دشمنانِ دین و حقیقت، اى مسلمانان فلسطینى! اى مسلمانان عرب! و اى مسلمانان عالم! اگر به این وظائف عمل کنید این نیکى را در حق خود کرده‌اید.

آن روزى که در این منطقه یک قدرت عظیم اسلامى به وجود بیاید و این قدرت بتواند مشت محکمى به دهان قدرتهاى بزرگ متجاوز شرقى و غربى وارد کند، دیگر ملتهاى اسلامى روى استضعاف، روى مستمندى، روى فقر و گرسنگى را نخواهند دید. شما ببینید در کشورهاى اسلامى از فقر، از بیسوادى و جهل چه خبر است. توى این سرزمینهاى با این وسعت، چندین ده میلیون مسلمان در این منطقه زندگى مى‌کنند، اما هیچ یک از لوازم یک زندگى انسانى و شرافتمندانه براى این مردم فراهم نیست، چرا اینجور است؟ زیرا که قدرتهاى بزرگ، مصلحت خود را در آن دیده‌اند که براى این‌که بتوانند منافعشان را تأمین کنند، این ملتها را در زیر فشار، در زیر آتش اختلاف و نفاق همواره نگهدارند، آنها را به خودشان سرگرم کنند، آنها را به مسائل داخلى‌شان سرگرم کنند و نگذارند به یک وحدت عظیم جهانى نائل بیایند و عامل و پایگاه امپریالیسم در این منطقه اسرائیل خائن است.

صهیونیسم را ما به حساب یک مرام و یک مذهب نمى‌گذاریم، به حساب یهودى‌گرى نمى‌گذاریم، بسیارند در دنیا یهودیان آزاده و پاک‌نهادى که از صهیونیسم بیزارند، این یک مسلک فاشیستى سیاسى متجاوز است که جز با ستم و ظلم و تصرّف سرزمینهاى متعلّق به مسلمانان مستضعف و محروم امکان ادامه‌ى حیات ندارد.

ما مردم ایران و مسلمانان انقلابى ایران، بعد از آنى که توانسته‌ایم نظر دنیاى اسلام را به سوى خودمان جلب کنیم و توانسته‌ایم این مشت محکم را به دهان امپریالیزم امریکا وارد بیاوریم، حالا باید در این راه هم این قدم بزرگ را برداریم، ما باید به ملتهاى عرب درس مبارزه‌ى در راه فلسطین و فداکارىِ براى فلسطین را بدهیم. براى ما مسأله‌ى فلسطین همان‌طورى که گفتم یک مسأله‌ى انسانى و یک مسأله‌ى اسلامى است. مسأله‌ى انسانى است، براى خاطر این‌که یک مشت جنایتکار ضدّ بشر در این منطقه جمع شده‌اند و جز جنایت و جز تجاوز و جز سلطه‌گرى هیچ کارى ندارند، جز توطئه‌چینى بر علیه ملتها و دولتهاى انقلابى. امروز هم به دشمنان ما دارند کمک مى‌کنند، امروز هم دارند به آن کسانى که مرزهایشان با ما مشترک است و علیه ما توطئه مى‌چینند، آنها دارند کمک مى‌کنند، آنها پایگاه توطئه‌گرى امریکایند علیه ایران و انقلاب ایران در این منطقه، به علاوه مسأله‌ى فلسطین، برادران و خواهران! براى ما یک مسأله‌ى اسلامى است. اسلام بر ما لازم کرده است که ما از سرزمینهاى مسلمان‌نشین دفاع کنیم. بر ما واجب کرده است که ما به حقوق مظلومان و ستمدیدگان و مستضعفان برسیم، براى ما لازم کرده است که ما به مال و به جان، از مردمى که سى‌سال است فریاد مى‌کشند «یاللمسلمین» و کسى به آنها جواب نمى‌دهد، به کمک اینها بشتابیم، ملت فلسطین سى سال است دارد مى‌گوید «یاللمسلمین» کدام یک از این دولتهاى عرب مى‌توانند ادعا کنند که به «یاللمسلمین» برادارن فلسطینى جواب دادند؟ هر کدام از این دولتهاى عرب که آمدند سرکار، براى این‌که مردم خودشان را جذب کنند به طرف خودشان، شعار پشتیبانى از فلسطین دادند.

 من به دولتهاى شمال افریقا مى‌گویم، به دولتهاى خاورمیانه مى‌گویم، به دولتهایى که در خط مرز اسرائیل غاصب قرار دارند مى‌گویم و به دولتهایى که در خلیج فارس قرار دارند، کدام یک از اینها آنچنان که وظیفه‌ى یک دولت اسلامى است، به برادران فلسطین و به مسأله‌ى فلسطین کمک کردند؟ سى سال است ناله‌ى استغاثه‌ى چند میلیون انسان مسلمان محروم مستضعف، بلند است، کى باید به داد اینها برسد؟

رژیم غاصب و جبّار پهلوى حتى نمى‌گذاشت ما درباره‌ى مسأله‌ى فلسطین فکر کنیم، حتى نمى‌گذاشت از این مسأله سر در بیاوریم، نمى‌گذاشت احساس کنیم و مردم ما احساس کنند که مسأله‌ى فلسطین جزئى از مسأله‌ى ایران و جزئى از انقلاب ایران است. اما امروز امامِ این امت، بیدار و زنده است. امروز امامِ امت، به حق بر روى اساسى‌ترین و مهم‌ترین و اصولى‌ترین مسائل انقلاب ما انگشت گذاشته و امام امت بر روى مسأله‌ى قدس انگشت گذاشته است و این اوّلین بار در تاریخ مبارزات عربى و اسلامى و فلسطینى است که یک روز به نام روز قدس معیّن شده است. دیشب شما روى پشت بامها رفتید و صداى تکبیر را بلند کردید، در سراسر کشورهاى عربى و اسلامى آن کسانى که نداى شما را شنیده بودند و دعوت شما را دانسته بودند به نداى شما پاسخ گفتند و فریاد تکبیر در سراسر آسمانهاى آفاق کشورهاى اسلامى گوشهاى ستمگران را کَر کرد، خواب مستکبران را برآشفت و این حرکت باید پیش برود و ملت ایران باید به جدّ، به راستى نه به تعارف، نه به زبان، باید جدّاً ملت ایران و دولت ایران و دستگاههاى قانونگذارى و دستگاههاى اجرائى براى روز قدس و براى مسأله‌ى فلسطین باید تصمیم‌گیرى کنند جهت کمک‌رسانى.

 مسأله‌ى قدس و مسأله‌ى فلسطین را جدّى بگیرید. بیت‌المقدس، این شهر باعظمتى که حرم امن پیامبران خدا بوده است، قبله‌ى نخستین مسلمانان بوده است، این در زیر سلطه‌ى اشغالگران صُهیونى و در اختیار غاصبان ضدّ بشر است، باید آزاد بشود بیت‌المقدس. سرزمین فلسطین باید آزاد بشود، باید به مردم خودش برگردد، نگویند شما چطور مى‌توانید از روى نقشه‌ى جغرافیا یک کشور را بردارید، نگویند چگونه مى‌توان یک دولتى را که سى سال است مورد حمایت ابرقدرتهاست از بین برد؛ اراده‌ى انسانها و عزم ناشى از ایمان، همه‌ى مشکلها را آسان مى‌کند، همه‌ى معجزه‌ها را امکان‌پذیر مى‌کند، شما دیدید ملت ایران با دادن دهها هزار شهید، با پذیرش مجروحها، مجروحین انقلاب ما این‌جا به عنوان نمونه و مسطوره مقابل چشم شما و مقابل چشم مهمانهایى هستند که براى روز قدس آمدند. ملت ایران صدهزار مجروحِ اینجورى داده، ملت ایران هفتادهزار شهید داده، ملت ایران باز هم آماده است که شهید و مجروح بدهد. ملت ایران براى خاطر خدا و براى اقامه‌ى نام خدا و براى احیاء اسلام، براى اقامه‌ى یک دولت بزرگ اسلامى، یک قدرت عظیم اسلامى - که بینى امریکا و شوروى را به خاک بمالد و ابرقدرتها را از این منطقه مأیوس کند - باز هم حاضر است فداکارى کند و باز هم حاضر است شهید بدهد.

 انقلاب ایران، مادر همه‌ى انقلابهاى اسلامى در سراسر این منطقه شده است و خواهد شد. بعد از پیروزى انقلاب شما، احساسات اسلامى و ایمانى در سراسر این منطقه به جوش آمده است. امروز جنبشهاى آزادى‌بخش بر مبناى ایدئولوژى اسلام در منطقه این‌جا و آن‌جا به وجود آمده و آتشها شعله‌ور شده است، اما شما باید ادامه بدهید، ملت ایران باید بداند که این فرزندان به کمک او خواهند شتافت. اى مادرِ انقلابهاى اسلامىِ جهان عرب و جهان اسلام! اى انقلاب اسلامى ایران! و اى ملت بزرگ مسلمان در ایران! و اى رهبر عظیم‌الشأن! بى‌گمان آن کسانى که زائیده‌ى این انقلابند؛ یعنى انقلابهاى دیگرى که در سراسر کشورهاى مسلمان‌نشین به وقوع پیوسته است و به وجود آمده است و خواهد آمد، اینها به کمک انقلاب اسلامىِ ایران مى‌آیند، اما انقلاب اسلامى ایران باید راه خود را ادامه بدهد. ما باید امریکا را مأیوس کنیم و دیدیم که مى‌توانیم مأیوس کنیم.

...امروز در مقابل ما دو عامل رو به روى یکدیگر قرار دارد، یک عامل امپریالیزم امریکاست که در منطقه در صورت دولت غاصب اسرائیل تجلّى و تجسّم پیدا کرده است، ما باید این دولت غاصب را - که مظهر سلطه و تجاوز امریکائى است - مورد فشار قرار بدهیم و هدف به نابودى آن بگماریم. عامل دیگر، در روبروى آن، و در مقابل آن ملتهاى مستضعف عربند. این ملتهاى مستضعف را ما باید برادران خود و هم‌جبهه‌گان خود بدانیم، باید اینها را دعوت کنیم به یک قیام عمومى و همگانى.

و من امروز به نام شما مردم تهران و به نام ملت ایران در این تریبون میلیونى عظیم، در این اجتماع میلیونى بزرگ در روز قدس به همه‌ى کسانى که به عنوان میهمانان عزیز ما در روز قدس به این جمعیت، به این کشور و به خانه‌ى اسلامى خود آمده‌اند اعلام مى‌کنم؛ بروید سلام مسلمانان انقلابى ایران را به مردم کشورهاى خود برسانید، تجربه‌ى ما و معجزه‌ى خدا درباره‌ى ما را به آنها بگوئید، آنها را وادار کنید که حرکت کنند، همچنانى که امام امت فرمودند یک میلیارد مسلمان، یک میلیارد انسان، نیروى عظیم و شگفت‌انگیزى است براى دنیاى امروز، اگر هر کدامى یک ریگ، یک سطل آب، همان‌طورى که امام امت فرمودند و همان‌طورى که در سال گذشته در مثل چنین روزى مرحوم آیت‌الله طالقانى رضوان‌الله‌علیه گفتند که هر کدامِ از ما اگر یک ریگ بیندازیم به طرف دولت اسرائیل، مسلّم این شیطان را زیر تلّ ریگها دفن خواهیم کرد.
 
اى ملت مسلمان! اى ملت بزرگ و قهرمان ایران! روز قدس روز شعار بزرگ انقلاب اسلامى ما و شماست و ما باید خودمان را آماده کنیم. من به شما امروز اعلام مى‌کنم باید آمادگیهاى نظامى و تسلیحات و تجهیزات رزمى خود را هر روز توسعه بدهید و کیفیت آن را بالا ببرید. ما در مقابل خود مسأله‌ى فلسطین را داریم، مسأله‌ى امپریالیزم امریکا را داریم، مسأله‌ى تجاوزها و توطئه‌ها را داریم.

) اسراء: ۷
۲) اسراء:4

ادامه دارد

"دفترحفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای"

گذری در گران ترین شهر دنیا

اینجا همه‌چیز منظم است و خبری از بی‌نظمی،‌ ترافیک، بوق ماشین‌ها، تأخیر و دیر رسیدن نیست... اینجا زوریخ، گران‌ترین شهر دنیا است.

زوریخ بزرگ‌ترین و پرجمعیتﺗﺮین شهرِ سوئیس و پایتخت فرهنگی این کشور است که در ابتدای ورود به آن، بیشترین چیزی که جلب توجه می‌کند، آرامش حاکم در میان مردم است؛ آرامشی که ناشی از دور بودن هیاهوهای رایج در یک کلان‌شهر است.

  زوریخ


حمل‌ونقل عمومی به ویژه خطوط تراموا مهمترین ویژگی شهر زوریخ است که بخش زیادی از آرامش حاکم در این شهر را سبب شده است.

همه جای شهر تحت پوشش خطوط مختلف تراموا، مترو، اتوبوس و همچنین قایق‌های مخصوص حمل مسافر است و در هر ایستگاه تایم ورود هر خط اعلام می‌شود که علیرغم تداخل برخی از خطوط تراموا با مسیر عبور خودرو، اما کمترین تأخیری در ورود و خروج آنها از ایستگاه مشاهده نمی‌شود.

حرکت وسایل حمل و نقل عمومی در این کشور معروف به ساعت به قدری دقیق است که می‌توانید ساعت‌تان را با ورود قطار یا تراموا به ایستگاه تنظیم کنید.

خرید بلیت به صورت مکانیزه که دستگاه آن در همه ایستگاه‌ها نصب شده است، مشخص بودن مسیر حرکت از طریق نقشه‌هایی که در ایستگاه‌ها و داخل ترن‌ها قرار دارد و اعلام لحظه به لحظه ایستگاه‌ها و مشخص بودن ایستگاه‌های مشترک، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را برای هر شخصی مهیا می‌کند و حتی توریست‌ها هم با هر زبان و درک و فهمی در بدو ورود به راحتی می‌توانند با استفاده از این وسایل خودشان را به نقطه دلخواه‌شان برسانند.

حتی در داخل تراموا قبل از رسیدن به ایستگاه‌هایی که با دیگر خطوط مشترک هستند، ساعات ورود خط‌های دیگر درج می‌شود و نام ایستگاه‌های دیگر هم با تایم رسیدن مشخص شده است.

سوئیسی‌ها در احداث خطوط تراموا آنقدر باتجربه هستند که به بسیاری از کشورهای دیگر از جمله آمریکا تجربیات‌شان را منتقل کرده‌اند.

 یکی از دستگاه های فروش مکانیزه بلیت


تراموا و قطارهایی هم برای استفاده افراد ویلچرنشین وجود دارد که ساعات ورود آن‌ها نیز روی تابلوها با علامت ویلچر مشخص است.

با وجود آنکه برای ورود به مترو و تراموا محلی برای ارائه بلیت تعبیه نشده و کسی بلیت چک نمی‌کند، اما همه خود را موظف می‌دانند از دستگاه‌های مکانیزه بلیت خریداری کنند.

 بلیت‌هایی که قیمت روزانه‌ی آن حدود 8 فرانک (معادل 32 هزار تومان) و تک سفر آن حدود 2 تا 4 فرانک است. ارقامی که براساس مسیر حرکت در منطقه 110 زوریخ که مراکز اصلی در آن واقع شده، متغیر است.

تعدد وسایل حمل‌ونقل عمومی در زوریخ و خلوت بودن آنها در کنار استفاده زیادی که از دوچرخه می‌شود باعث شده کمتر ماشین شخصی در سطح شهر دیده شود و برخلاف اکثر کلان‌شهرها، از ترافیک‌های آزاردهنده در سطح شهر خبری نیست. در آنجا بهانه رایجی برای دیر رسیدن با عنوان «در ترافیک گیر کردم» وجود ندارد.

زوریخ ضمن آنکه دو سال پیاپی است شهری با بهترین کیفیت زندگی در جهان شناخته می‌شود، در اواخر شهریور هم به عنوان گرانقیمت ترین شهر جهان شناخته شد و از جمله شهرهایی است که مردم در رفاه کامل به سر می‌برند.

 به طوریکه در سطح شهر هیچ نشانی از تکدی‌گری نیست و یا حتی دست‌فروشی هم دیده نمی‌شود.

هزینه‌های بالای زندگی در این شهر باعث شده مهاجران کمتری هم به این شهر مهاجرت و در آنجا زندگی کنند.

نماد شهر کلیسایی با برج‌هایی دو قلو به نام "گراس مونستر" در کنار رود لیمات است که در روبروی آن کلیسای دیگری به نام "فرامونستر" با برج تیز سبز رنگ بلندی که نقاشی شیشه‌های داخل آن مشهور است قرار دارد و شب‌ها جلوه زیبایی را به شهر می‌دهند. راس هر ساعت تا دقایق زیادی صدای ناقوس کلیساها در شهر طنین‌انداز می‌شود.

کلیساهای سنت پیتر و فرامونستر


"سنت پیتر" دیگر کلیسای اصلی زوریخ است که در نزدیکی دو کلیسای دیگر واقع شده و به تعبیری بزرگترین صفحه ساعت کلیسا در اروپا بر روی برج آن قرار دارد.

طبیعت بکر این شهر و اطراف آن از دامنه کوه‌های آلپ گرفته تا دریاچه زوریخ در دل شهر، از زیبایی‌های دیگر زوریخ محسوب می‌شود.

یکی از بزرگترین باغ وحش‌های دنیا نیز در زوریخ واقع شده که در مناطق شمالی این شهر در مساحتی وسیع و طراحی ویژه با حیواناتی متعدد روزانه پذیرای شمار زیادی از گردشگران است.

مقر اصلی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) که این روزها محل مناقشات مختلفی است و چشم بسیاری از رسانه‌ها به اتفاقات داخل آن دوخته شده در زوریخ و در مقابل باغ وحش این شهر قرار دارد، منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا در شمال شهر و ساختمان بزرگی که اطراف آن را زمین‌های فوتبال احاطه کرده است.

زوریخ که از آن به عنوان یک جهان‌شهر یاد می‌شود، مانند دیگر شهرهای سوئیس از امنیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به طوری که درصد جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین اعلام شده و یکی از امن‌ترین شهرها برای گردشگران محسوب می‌شود.

اینجا زوریخ از آرام‌ترین شهرهای دنیا است... 


 کلیسای گراس مونستر


 مقر فیفا


 باغ وحش زوریخ


مترو زوریخ


  تابلوی اعلان تایم ورود تراموا


  رود لیمات


 ساختمان اپرای زوریخ


 تابلوی اعلان ایستگاه ها


فیفا و باغ‌وحش زوریخ در یک مسیر


داخل تراموا


 دریاچه زوریخ


 زوریخ


گردشگری


"بیتوته"

از شمار دو چشم یک تن کم ......وز شمار خرد هزاران بیش

با کمال تأسف مطلع شدیم محقق ارجمند جناب حجت الاسلام والمسلمین عادل مولایی در سانحه رانندگی به دیار باقی شتافت و دوستداران خود را با غمی جانکاه تنها گذاشت. تلاشهای سترگ و بی هیاهوی ایشان برای احیای تاریخ روحانیت شیعه در منطقه قفقاز و آذربایجان کاری عظیم بود که با مجاهدت غیرقابل توصیفی از سوی آن مرحوم...

انالله و اناالیه راجعون

با کمال تأسف مطلع شدیم محقق ارجمند جناب حجت الاسلام والمسلمین عادل مولایی در سانحه رانندگی به دیار باقی شتافت و دوستداران خود را با غمی جانکاه تنها گذاشت. تلاشهای سترگ و بی هیاهوی ایشان برای احیای تاریخ روحانیت شیعه در منطقه قفقاز و آذربایجان کاری عظیم بود که با مجاهدت غیرقابل توصیفی از سوی آن مرحوم دنبال می شد. کتاب ارزشمند و فاخر «آشنایان ره عشق» در معرفی ۵۰ تن از علما و مفاخر دینی آذربایجان جرعه‌ای از تکاپوهای علمی آن مرحوم بود که متأسفانه اتمام و اکمال آن میسر نشد. در همین راستا راه‌اندازی موزه مفاخر استان اردبیل نیز که دربردارنده تصاویر علمای آذربایجان است برگ دیگری از فعالیتهای علمی آن مرحوم محسوب می شود. «جرعه‌ای از کوثر»، «رازدار خلوت‌نشین: شرح حال عارف بالله حضرت آیت‌الله شیخ مرتضی طالقانی قدس سره» و «شمع شبستان: یادنامه عالم ربانی و خطیب زاهد استاد حاج شیخ عبدالرحیم جعفری از دیگر آثار آن مرحوم بود که با ذوقی لطیف تدوین و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته بود. مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران فقدان این چهره علمی، پژوهشی و تحقیقاتی را به خانواده آن مرحوم، حوزه‌های علمیه و جامعه علمی ایران تسلیت عرض نموده و علو درجات را برای آن عزیز از دست رفته از درگاه الهی خواهانیم.


"موسسه مطاالعات تاریخ معاصر ایران"

تاریخچهٔ سینما در ایران (4)

ادامه بررسی سینمای ایران در سال 1344

قهرمان قهرمانان“ مقدمهٔ گنج قارون بود و موقعیتى درخور یافت. فردین طى بازى در این دو فیلم دستمزد خود را از حداقل به سه میلیون ریال بالغ کرد. با توفیق غیرمنتظره گنج قارون، با هشتصد و هفتاد هزار نفر تماشاگر در تهران توفیق بى‌نظیرى حاصل کرد.

”یک پارچه آقا“ پنجمین ساختهٔ ناصر ملک‌مطیعی، یک ملودرام انتقادى - اجتماعی، موفقیتى کسب کرد. زبون‌بسته نخستین تولید استودیوى نصرالله وحدت (نقش‌جهان) هم فیلم موفقى بود. ”مردى در قفس“ فیلم دوم وحدت نیز فیلم خوش‌ساختى بود که موفقیت خود را بیشتر مرهون فیلم‌نامهٔ آن، نوشتهٔ عزیزالله بهادرى بود که برگردانى از یک نمایشنامه و با مضمونى کمدى - جنایی، کار جذابى از کار درآمده بود.


”سرسام“ ساختهٔ ساموئل خاچیکیان بدلیل عدم جذابیت و زمان بد نمایش و موضوع ضعیف آن، شکست تلخى به بار آورد.


”زشت و زیبا“ ساختهٔ رحیم روشنیان با انتخاب‌هاى ناهماهنگ در موضوع بازیگران و پرداخت، ناکامى تازه‌اى بود.


”ببر کوهستان“ ساختهٔ خسرو پرویزى در دورهٔ دوم فعالیتش به نمایش درآمد، که جذابیتى نداشت. ”ولگرد قهرمان“ ساختهٔ بعدى پرویزى در همین سال، کمدى بزن و بکوبى است که تأکیدى بر فعالیت مجدد پرویزى و شناخت استعداد کمیک بیک‌ایمانوردى محسوب مى‌شود. که پس از فردین، گران‌ترین بازیگر سینماى ایران مى‌شود.


”شیرمرد“ کار ابراهیم باقرى یک فیلم جاهلى است که کارکرد متوسطى داشت. ”افق روشن“ به کارگردانى خانى و مشاورت وحدت پرداخت مناسبى داشت که با موفقیتى نسبى روبرو گشت.


”عروس دریا“ بعنوان نخستین فیلم مستقل آرمان بعنوان تهیه‌کننده، کارگردان و بازیگر، تیپ‌سازى گویا و مسلطى را به نمایش در آورد. واقعیت‌گرایى و پرهیز از گرایش به عوامل تجاری، نتیجه درخشانى ببار آورد. اما در نمایش عمومى موفقیتى کسب نکرد.


فیلم‌هاى بعدى این سال عبارتند از:


”داغ ننگ“ (احمد شاملو)، ”صیادان نمک‌زار“ (اکبر هاشمی)، ”فریاد دهکده“ (احمد صفائی)، ”شیطان سفید“ (احمد صفائی)، ”شهر بزرگ“ (روبرت اکهارت)، ”چهار تا شیطون“ (مدنی)، ”زن و عروسک‌هایش“ (نارانداس، اسماعیل ریاحی)، ”عشق و انتقام“ (فردین)، ”خوشگل خوشگلا“ (فردین)، ”همه سرحریف“ (فاضلی)، ”جلاد“ (آرامائین آقامالیان)، ”شیطون‌بلا“ (سحر فیلم)، ”دنیاى پول“ (قدرت‌الله احسانی)، ”من مادرم“ (فرج‌الله نسیمیان)، ”نبرد غول‌ها“ (رضا بیک‌ایمانوردی)، ”شانس بزرگ“ (شکرالله رفیعی)، ”موطلایى شهر ما“ (عباس شباویز، یاسمی)، ”مزد خونین“ (ناصر رفعت)، ”در دنیا بیگانه بودم“ (نادر قاضى بیات)، در این سال فیلم ”خشت و آینه“ با نگاهى روشنفکرانه، ساختهٔ ابراهیم گلستان به نمایش درآمد. نحوهٔ ساخت آن، تفکر حاکم بر آن، بازیگرانش، قصه و پرداخت آن و تماشاگرانش بکل متفاوت‌اند. گلستان در دروس استودیویى با نام خود دایر کرد. پیش از این چند فیلم کوتاه ساخته بود. براى گلستان میزان فروش اهمیتى نداشت و نمایش فیلم کمتر از سه هفته بدلیل دودستگى میان صاحب‌نظران و بحث و جدل‌ها پیرامون آن متوقف شد.

خشت و آینه(ابراهیم گلستان، ۱۳۴۴)

دزد بانک“ ساختهٔ دکتر کوشان با فیلم‌نامهٔ پرویز خطیبى قرار بود پس از اتمام ”گنج قارون“ به نمایش در آید. دکتر کوشان صحنه‌هاى رنگى رقص و آواز را به فیلم افزود تا با این تمهید موفقیتى را که گنج قارون به همراه داشت، تکرار کند، اما این فیلم پس از یک هفته نمایش، متوقف ماند.

”خروس جنگى“ ساختهٔ اسماعیل پورسعید یک کمدى اجتماعى بود. حضور بازیگران مناسب، ادارهٔ خوب صحنه‌ها، فیلم‌بردارى متمایز سعید نیوندى و تدوین موجزخانی، فیلمى تماشایى بوجود آورد که کارکرد خوبى داشت.


”مراد و لاله“ (صابررهبر) با بازى دو هنرمند خردسال، مجید فریدفر و لیلا فروهر ساخته شد. ”مرد ده میلیون تومانى“ و ”ده سایه خطرناک“ دو فیلم پیاپى امینى و استودیو عصر طلایى بود و دومین شکست تجارى پیاپى را براى استودیو موجب گشت.


”پاسداران دریا“ ساختهٔ رضا صفایى و ”گردن کُلفت“ ساختهٔ سعید کامیار، آخرین‌ فیلم‌هاى سال ۴۴ محسوب مى‌شوند.

سال ۱۳۴۵

سال ۱۳۴۵ سال جنب و جوش و تحرک سینماى ایران است. در این شرایط ۱۷ سرمایه‌گذار و یازده فیلم‌ساز جدید به خانواده سینماى ایران اضافه شدند. تماشاگران کماکان با علاقه رویدادهاى سینما را تعقیب مى‌کردند. فروش متوسط فیلم‌هاى سال ۴۵ با پرفروش‌ترین فیلم‌هاى خارجى برابرى مى‌کرد. ۵۳ فیلم روى پرده رفتند و نزدیک به ۳۰ عنوان در انتظار نمایش ماند.


نخستین فیلم ”حسین‌کرد“ ساختهٔ اسماعیل کوشان بود. براى ساخت این فیلم، بناهاى تاریخى را در استودیوى خود بازسازى نمود که بیش از سه میلیون ریال هزینه در برداشت. طراح و سازندهٔ این شهرک تاریخى ولى‌الله خاکدان بود. این فیلم، پر هنرپیشه، رنگى و اسکوپ در پاریس فیلم ساخته شد و موفقیت زیادى کسب کرد. دکتر کوشان بلافاصله ساخت نسخهٔ دوم امیرارسلان را آغاز کرد و بیشتر هّمِ خود را در دکور و تکنیک و تدارکات کار معطوف ساخت و سپس فیلم‌نامه را از روى داستان امیرارسلان نامدار نوشتهٔ دختر بزرگ ناصرالدین‌شاه تنظیم نمود و پرداختى سوررالیستى به آن بخشید. نمایش فیلم با مخالفت صاحب‌نظران و منتقدان روبرو شد.


”مردنامرئی“ فیلم سوم کوشان در سال ۴۵ بود که موفقیتى کسب نکرد.


فیلم‌هاى بعدى عبارت بودند از: ”نخالهٔ قهرمان، رانندگان جهنم“ (رضا فاضلی)، ”شمسى پهلوون“ (سیامک یاسمی)، ”داماد فراری“ (اسماعیل ریاحی)، ”جهان پهلوان“ (فردین)، ”دو انسان“ (آرامائیس آقامالیان)، ”کابوس“ (رضا صفایی)، ”مقصر پدرم بود“ (رضا صفایى و اکبر جنتى شیرازی)، ”شوخى نکن دلخور مى‌شم“ (صفائی)، ”عصیان“ (ساموئل خاچیکیان)، ”بى‌عشق هرگز“ (ساموئل خاچیکیان)، ”خداحافظ تهران“ (خاچیکیان)، ”سه ناقلا در ژاپن“ (مهدى میثاقه)، ”سه بمب آتشین“ (امین امینی)، ”سه قهرمان“ (امین امینی)، ”کلاه نمدی“ (منوچر صادق‌پور)، ”پروفسور نخاله“ (عزت‌الله مقبلی)، ”عذاب مرگ“ (عباس دستمال‌چی)، ”بیست سال انتظار“ (مهدى رئیس فیروز)، ”ول‌ معطلی“ (عزیز رفیعی)، ”گنجینهٔ سلیمان“ (عزیر رفیعی)، ”مومیایی“ (حمید مجتهدی)، ”مرد و نامرد“ (سیاوش شاکری)، ”قهرمان دهکده“ (ابراهیم باقری)، ”اعتراف“ (ناصر رفعت)، ”فیل و فنجان“ (رحیم روشنیان)، ”آقاموچول“ (مهدى امیرقاسم‌خانی)، ”میلیونر فراری“ (ناصر ملک‌مطیعی)، ”فرار از حقیقت“ (ملک‌مطیعی)، ”حاتم طائی“ (فردین)، ”گدایان تهران“ (فردین)، ”آقادزده“ (خسرو پرویزی)، ”مأمور دوجانبه“ (مهدى میرصمدزاده)، ”هاشم‌خان“ (محمد زرین‌دست)، ”یک قدم تا بهشت“ (نصرت‌الله وحدت)، ”امروز و فردا“ (عباس شباویز)، ”شارلاتان“ (صابررهبر)، ”خانهٔ خدا“ (ابوالقاسم رضایی)، این فیلم تنها مستند سینماى ایران است که بطور وسیع اکران یافت و موفقیت بسیارى به همراه داشت؛ ”ولگردان ساحل“ (قدرت‌الله احسانی)، ”مردى از تهران“ (فاروق اجرمه)، ”مأمور ۱۱۴“ (اسماعیل پورسعید)، ”لیلاج“ (ایرج قادری)، ”هارون و قارون“ (نظام فاطمی)، ”مرد سرگردان“ (ژوزف واعظیان)، ”ایستگاه ترن“ (ماردوک الخاص)، ”بازو طلایی“ (روبرت اکهارت)، ”پسر دهاتی“ (عادل روحی).

خانه خدا (کار مشترک جلال مقدم و ابوالقاسم رضائی)

ادامه دارد

"مجله اینترنتی آفتاب"

نخستین ریزاختروش کهکشان آندرومدا

برای نخستین بار دانشمندان اختروش کوچکی (ریزاختروش یا ریزکوازار) را فراتر از کهکشان راه شیری یافته‌اند. این کوازار کوچک که در کهکشان آندرومدا قرار دارد امواج درخشان رادیویی و پرتوی ایکس شدیدی از خود ساطع می‌کند.

در اختروش‌های کوچک مانند این مورد، سیاه‌چاله‌ای با چند برابر جرم خورشید، به شدت مواد ستاره‌ی همدم خود را در قرصی چرخان به سوی خود می‌کشد. قرص پیرامون سیاه‌چاله آن‌قدر داغ می‌شود که از خود امواج ایکس قدرتمندی منتشر می‌کند علاوه بر امواج ایکس این قرص فوران‌هایی از ذرات زیراتمی دارد که با سرعتی نزدیک به سرعت نور منتشر می‌شوند و از همین فوران‌ها امواج رادیویی به ما می‌رسد. از آن‌جایی که سرعت بلعیدن سیاه‌چاله متغیر است، میزان قدرت پرتو ایکس و امواج رادیویی که دریافت می‌کنیم هم متغیر می‌شود.

متیو میدلتون Mathew Middleton از دانشگاه دورهام انگلستان می‌گوید: «فرایندی که در این اختروش کوچک رخ می‌دهد دقیقاً شبیه به همان سیاه‌چاله‌هایی است که چند میلیون برابر خورشید پرجرمند، اما در مدل های کوچ‌تر همه‌چیز سریع‌تر رخ می‌دهد بنابراین برای ما ساده‌تر است که بتوانیم ساز و کار اختروش‌ها را درک کنیم. ما گمان می‌کنیم هنگامی‌که کهکشان‌ هنوز جوان است، اختروش‌ها بر نحوه‌ی توزیع ماده و انرژی در آن بسیار تأثیرگذارند. نخستین اختروش کوچک ( یا ریز اختروش) در سال ۱۹۹۴/۱۳۷۳ کشف شد و پس از آن بسیاری از آن‌ها در کهکشان راه شیری کشف شدند اما این اختروش در دنیایی به فاصله‌ی ۲٫۵ میلیون سال نوری از زمین کشف شده است. نخستین بار  دانشمندان از رصدخانه‌ی XMM-Newton این اختروش را یافتند و نام آن را XMMU J004243.6+412519 گذاشتند. پس از آن بیش از هشت هفته ماهواره‌های سوییفت و چاندرا آن را رصد کردند و تلسکوپ‌های رادیویی VLBA و VLA در امواج رادیویی به بررسی آن پرداختند.

این کشف دانشمندان را بسیار هیجان‌زده کرده است زیرا امیدوارند که با یافتن اختروش‌های بیشتری بتوانند به نحوه‌ی عملکرد این اجرام عجیب پی ببرند.

دسته : اخبار و مقالات،آذر ماه 1391

"نجوم و فضانوردی"