پاتوق اهل نظر

پاتوق اهل نظر

پاتوقی برای اهل اندیشه و نظر
پاتوق اهل نظر

پاتوق اهل نظر

پاتوقی برای اهل اندیشه و نظر

مشروح مذاکرات دوره اول مجلس شورای ملی (4)

مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره‏۱

جلسه: ۴

مذاکرات مجلس سه شنبه دهم شوال‏ ۱۳۲۴

به واسطه تغییر در امر خبازخانه و اغتشاش آن از حیث کمپانى نان موضوع مذاکره وکلا عمل خبازخانه و اصلاح امر نان است غالب وکلا تشکیلات مردم را در امر نان اظهار می‌داشتند، عقیده بعضى بر این بود که به واسطه ارجاع این امر به عهده اولیاء دولت این اغتشاشات فراهم شده است و لازم است که از طرف مجلس اظهار شود که ترتیب خبازخانه به عهده کمپانى واگذار شود.

اظهارات بعضى این بود که باید اظهار نمود در صورتی که اکثریت آراء وکلاء مجلس بر این شد که تشکیل کمپانى در این باب بدهند و مؤسسین آن هم براى تعهد حاضر شدند چرا از طرف دولت اجراى رأى مجلس به تعویق افتاد.

و از جمله ایراداتی که داشتند این بود در صورتی که مردم به واسطه کمپانى نان ناچار به خریدارى آن به قیمت سابقه هستند دیگر چرا از طرف دولت بیست هزار تومان از خزانه اندرون به توسط حکومت براى مصرف ضرر داده شود و حال آن که وزراء دست اندازى به موجودى خزانه را جایز نمی‌دانستند. جمعى رأى دادند که از طرف مجلس چند نفر به رسالت حضور صدارت عظمى بروند در این خصوص مذاکرات در میان آمد جمعى را عقیده این بود که واسطه باید از وکلا باشد. بعضى رسالت وکلا را مخالف نظام‌نامه می‌دانستند. بعضى رسالت را بر عهده رئیس محول می‌داشتند و بعضى دیگر هم این را هم جایز نمی‌شمردند اظهار رئیس این بود که وزرا در موارد لازمه باید به مجلس حاضر شوند رئیس مجلس نمی‌تواند براى درخواست ترتیب امور علاقات وزراء برود.

بعضى را در این موضوع عقیده بیان بود که باید تا سه روز منتظر بود پس از این مدت در صورت عدم اصلاح این امر باید شرحى نوشته و رسولى فرستاده شود.

سعدالدوله اظهار داشت که از طرف جناب وزیر مخصوص به ایشان پیغام رسیده و اطلاع داده شده است که به هیچ وجه مایل به مداخله در امر خبازخانه نیستند و کمال مسرت را حاصل می‌کنند در صورتیکه به اقدامات مجلس تعهد این امر به ذمه کمپانى باشد. و از عهده حکومت خارج شود. در جواب این پیغام گفته شد که خوب است این شرح از طرف حکومت کتباً اظهار شود. از طرف رئیس اظهار شد که وزراء باید حاضر شوند و در اصلاح این امر همراهى نمایند.

بآلاخره با اکثریت آراء شرحى در این خصوص به صدارت عظمى نوشته و در مجلس قرائت شد.

مجدداً درخصوص این که جاى وزراء باید در مجلس معین شود و در مواقع لزوم به مجلس حاضر شوند مذاکره به میان آمد.

وارث سید مقتول هم مجدداً اظهار تظلم نمود.

لایحه هم که از طرف نسوان در خصوص اقدام در تسهیل تحصیل و ترقى معارف دختران مملکت بود در مجلس قرائت شد.

ادامه دارد


"کتابخانه،موزه و مرکزاسناد مجلس شورای اسلامی"

نظرات 1 + ارسال نظر
سحرررررررررررررر شنبه 1 اسفند 1394 ساعت 18:04 http://maloosak.69.mu

بدون تعارف عرض کنم سایت خیلی خوبییییییییی دارین
98618

سلام وعرض ادب و درود بی پایان به محضر شریفتون
سپاس و تشکر و امتنان بی اندازه از مراحم و بزرگواری و لطف و محبت همیشگیتون
تمام لحظات نیکتون سرشاری از شادی و نشاط.
در پناه حق جاوید و پاینده باشید



امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.