پاتوق اهل نظر

پاتوق اهل نظر

پاتوقی برای اهل اندیشه و نظر
پاتوق اهل نظر

پاتوق اهل نظر

پاتوقی برای اهل اندیشه و نظر

سیری در صحیفه نور(3)


مکتوب عرفانی به آقای میرزا جواد همدانی "حجت "

نامه عرفانی
زمان : 7 تیر 1314 / 27 ربیع الاول 1354
مکان : قم
موضوع : وصایای عرفانی - اخلاقی و تایید صلاحیت فلسفی - عرفانی یکی از شاگردان
مخاطب : همدانی "حجت "، میرزا جواد
صفحه : 4


بسم الله الرحمن الرحیم
سبحانک اللهم و بحمدک یا من لا یرتقی الی ذروه کمال احدیته آمال العارفین ، ویقصر دون بلوغ قدس کبریائه افکار الخائضین . جلت عظمتک من ان تکون شریعه للواردین ، وتقدست اسماوک من ان تصیر طعمه لاوهام المتفکرین . لک الاحدیه الذاتیه فی الحضره الجمعیه والغیبیه ، والواحدیه الفردیه فی التجلیات الاسمائیه والاعیانیه ، فانت المعبود فی عین العابدیه والمحمود فی حال الحامدیه . ونحمدک اللهم بالسنتک الذاتیه فی عین الجمع والوجودعلی آلائک المتجلیه فی مرائی الغیب والشهود، یا ظاهرا فی بطونه وباطنا فی ظهوره .
و نستعینک و نعوذ بک من شر الوسواس الخناس ، القاطع طریق الانسانیه ، السالک باولیائه فی مهوی جهنام الطبیعه الظلمانیه ، اهدنا الصراط المستقیم الذی هو البرزخیه الکبری و مقام احدیه جمع الاسما الحسنی .
1- افراده باعتبار اللفظ بل المعنی .
2- بالقاف والبا الموحده .
صفحه : 5
بالعبودیه ، فان العبودیه جوهره کنهها الربوبیه ، خلیفه الله فی الملک والملکوت و امام ائمه قطان الجبروت ، جامع احدیه الاسما الالهیه و مظهر تجلیات الاولیه والاخریه ، الحجه الغائب المنتظر، ونتیجه من سلف و غبر - ارواحنا له الفدا و جعلنا الله من انصاره - والعن اللهم اعدائهم ، قطاع طریق الهدایه ، السالکین بالامم مسلک الضلاله والغوایه .
و بعد، فان الانسان ممتاز عن سایر الموجودات باللطیفه الربانیه والفطره الالهیه - فطره الله التی فطر الناس علیها - و هذه بوجه هی الامانه المشار الیها فی الکتاب العزیز الالهی "انا عرضناالامانه علی السموات والارض والجبال فابین ان یحملنها واشفقن منها و حملها الانسان " و هذه الفطره هی فطره توحید الله فی المقامات الثلاثه بل رفض التعینات و ارجاع الکل الیه واسقاطالاضافات حتی الاسمائیه وافنا الجل لدیه . و من لم یصل الی هذا المقام فهو خارج عن فطره الله وخائن فی امانه الله ، و جاهل بمقام الانسانیه والربوبیه ، و ظالم بنفسه والحضره الالهیه .
و معلوم عند اصحاب القلوب من اهل السابقه الحسنی ان حصول هذه المنزله الرفیعه والدرجه العلیه ؛ لایمکن الا بالریاضات الروحیه والعقلیه والخواطر القدسیه القلبیه بعد طهاره النفس عن ارجاس عالم الطبیعه و تزکیتها، فان هذا مقام لا یمسه الا المطهرون ، و صرف الهم الی المعارف الالهیه و قصر الطرف الی الایات والاسما الربوبیه عقیب صیرورته انسانا شرعیا بعدماکان انسانا بشریا بل طبیعیا. فاخرجی ایتها النفس الخالده الی الارض لاتباع هواک من بین الطبیعه المظلمه المدهشه الهیولانیه ، و هاجری الی الله مقام الجمع و الی رسوله مظهر احدیه الجمع حتی یدرکک الموت بتایید الله تعالی فوقع اجرک علیه ، وهذا هو الفوز العظیم والجنه الذاتیه اللقائیه التی لا عین رات و لا اذن سمعت و لا خطر علی قلب بشر.
واعلمی انک ظهرت من مقام جامعیه الاسما والبرزخیه الکبری ، و انت غریب فی هذه الدارولابد لک من الرجوع الی الوطن ؛ فاحببی وطنک فانه من الایمان - کما اخبر به سید الانس والجان .
ایاک ثم ایاک - والله تعالی معینک فی اولاک واخراک - و ان تصرف همک الی حصول الملاذ الحیوانیه الشهویه فان هذا شان البهائم ، او الغلبه علی اقرانک و اشباهک حتی فی العلوم والمعارف فان هذا شان السباع ، او الریاسات الدنیویه الظاهریه وصرف الفکر والتدبیر الیهافان
صفحه : 6
هذا مقام الشیاطین ، بل ولاتجعلی نصب عینک صوره النسک و قشورها، ولا اعتدال الخلق وجودتها، ولا الفلسفه الکل یه والمفاهیم المبهمه ، ولا تنسیق کلمات ارباب التصوف والعرفان القشریه وتنظیمها، و ارعاد اهل الخرقه و ابراقها، فان کل ذلک حجاب فی حجاب وظلمات بعضها فوق بعض ، و صرف الهم الیها اخترام و هلاک ، و ذلک خسران مبین وحرمان ابدی وظلمات لا نهایه لها؛ بل یکون همک التوجه الی الله تعالی و الی ملکوته فی کل حرکاتک وسکناتک و انظارک و افکارک ؛ فانک مسافر الی الله تعالی ولایمکن لک هذه المسافره بقدم النفس بل لابد و ان یکون بقدم الله و رسوله ؛ فان المهاجره من بیت النفس لایمکن بقدمها. فکلماکان قدمک قدم النفس ، ما خرجت بعد من بیتک ، فلست مسافرا؛ وقد عرفت انک غریب مسافر.
وهذه وصیتی الی نفسی القاسیه المظلمه البطاله و الی صاحبی الموفق ذی الفکر الثاقب فی العلوم الظاهره والباطنه والنظر الدقیق فی المعارف الالهیه ، العالم الفاضل النقاد والروحانی الاقا میرزا جواد الهمدانی - بلغه الله غایه الامانی - فانی ولعمر الحبیب مع انه لست من اهل العلم وطلابه قد القیت الیه ما عندی من مهمات اصول الفلسفه الالهیه المتعالیه ، و شطرا مما استفدت من المشایخ العظام - ادام الله ظلهم - و کتب ارباب المعرفه و اصحاب القلوب - رضوان الله علیهم - وقد بلغ بحمد الله تعالی مرتبه العلم والعرفان وسلک مسلک العقل والایمان ، وهو سلمه الله لطیف السر والقریحه ، نقی القلب ، سلیم الفطره ، جید الرویه ، متردی بردا العلم والسداد وعلی الله التوکل فی المبداء والمعاد.
ولقد اوصیه بما وصانا اساطین الحکمه والمشایخ العظام من ارباب المعرفه ان یضن باسرارالمعارف کل الضن علی غیر اهله من ذوی الجحد والاعتساف ، والضالین عن طریق الحق والانصاف ؛ فان هو لا السفها قرائحهم مظلمه ، وعقولهم مکدره ، ولا یزیدهم العلم والحکمه الاجهاله وضلاله ، ولا المعارف الحقه الا خسرانا و حیره ، وقد قال تعالی شانه : و ننزل من القرآن ماهو شفا و رحمه . . . ولا یزید الظالمین الا خسارا.
صفحه : 7
استغرب التمدن ، وان استغربوا استشرق ، فر منهم فرارک من الاسد فانهم اضر علی الانسان من الاکله للابدان .
واکرر التماسی و وصیتی ان تذکرنی عند ربک - تعالی شانه - ذکرا جمیلا ربنا آتنا فی الدنیاحسنه و فی الاخره حسنه وقنا عذاب النار و جنبنا عن مخالطه السفله الاشرار بحق محمد و آله الاطهار - صلوات الله علیهم .
حرره العبد العاصی المذنب السید روح الله بن السید مصطفی الخمینی ، غفر الله تعالی لهما وجزاهما واخوان المومنین جزا حسنا فی صبیحه یوم السبت لثلاث بقین من ربیع المولود سنه الاربع والخمسین وثلثماه بعد الالف من الهجره القدسیه النبویه - صلی الله علیه وآله .
[ترجمه :
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوندا؛ پاک تویی و سپاس می گویمت ، ای که آرزوی عارفین به قله کمال احدیتش نرسد، و اندیشه پویندگان از وصول به کبریای مقدسش کوتاه . عظمتت والاتراز آنکه برای ورود به آن راهی یابد، و اسمائت مبرا از آنکه به دام پندار متفکرین آید.
توراست احدیت ذاتی در مقام حضرت جمعی و غیبی ، و از آن توست واحدیت فردی در تجلیات اسمائی و اعیانی . (3)
پرستیده تویی در حالی که خود می پرستی ، و پسندیده تویی به هنگامی که می پسندی . خداوندا؛ تو را سپاس می گوییم با زبانهای ذاتی ات که در عین جمع و وجوداست (4) برای نعمتهایت که جلوه گر در آینه های غیب و شهود است ؛ ای که پیدایی
3- مقام ذات الهی مقامی است که در هیچ آینه ای تجلی ندارد، و مقام احدیت ذات تجلی وجود است در مقامی که همه اسما و صفات در آن مستهلک است ، و مقام واحدیت مقامی است که وجود مشروط به جمیع اسما و صفات در آن تجلی می کند.
4- خداوند خود را در مقامات مختلف - با زبان و فعل و حال - حمد می کند یعنی هم با زبان ذات و هم با زبان اسماالهی و هم با زبان اعیان ثابته در علم ربوبی حمد می کند.
صفحه : 8
هنگامی که پنهانی و نهانی چون هویدا.
یاری مان کن و پناهمان ده از شر وسوسه شیطان ، آن راهزن طریق انسانی و راهبردوستان خویش به دره های ژرف طبیعت ظلمانی ، ما را به راه راست هدایت فرما که برزخیت کبرا و مقام جمع اسمای حسناست . (5)
خدایا؛ درود بی پایان فرست بر مبداء و غایت ظهور و صورت و ماده اصل نور "که هیولای اولی است " و هم او برزخ کبراست چنانچه [دنی ] نزدیک شد پس تعینات را رهاکرد [فتدلی ] و خرامید [فکان قاب قوسین ] پس در جایگاه یک کمان کامل با دو قوس وجود و تکمیل دایره غیب وشهود قرار گرفت [او ادنی ] یا نزدیکتر از آنکه همان مقام عما است ، بلکه در آن جایگاه هیچ مقامی نیست - بنابر اصح نظریات - "عنقا شکار کس نشود دام باز گیر". (6)
و خدایا؛ درود فرست بر آل او که ظهور الهی را گشایشگر و نور الهی را نمایانگرندبلکه نور علی نور هم ایشانند، ریشه و شاخه درخت مبارکه زیتون و سدره المنتهی [درختی در بالاترین مکان بهشت ] هم اوست (7) و هم او جنس و فصل کون جامع و حقیقت کلیه است . (8)
5- مقام برزخیت کبرا که مقامی بین احدیت صرف و کثرت امکانی است ، مقامی است که در آن ولایت کلی حاصل می شود. این مقام با قرب فرایض حاصل شده و عبد سمع و بصر حق می شود، چنین مقامی نهایت معراج رسول اکرم "ص " بوده و برای دیگران به تبع آن حضرت حاصل می شود.
6- در حدیثی از رسول اکرم "ص " آمده است که خداوند قبل از آنکه مخلوقات را بیافریند در عما بود، و درباره معنای آن احتمالات زیادی آمده است که یکی از آنها این است که در حجاب اسما ذاتی بود.
7- اینکه صفت مفرد برای ائمه اطهار آمده است با توجه به تعبیرات لفظی است نه معنی .
8- کون جامع عالمی است که مقام احدیت جمع اسما غیبی و شهودی است ، و تعبیر دیگری از انسان کامل است که همه حضرات را در خود جمع کرده است .
صفحه : 9
جامع و تجلیات اول و آخر را مظهر است ، حجت غائب منتظر نتیجه پیشینیان و گذشتگان - ارواح ما به فدایش و خداوندمان از یارانش قرار دهد - پروردگارا! دشمنان ایشان رالعنت کن که راهزن طریق هدایتند و راهبر امتها به گمراهی و حیرتند.
و بعد، آدمی را از دیگر موجودات به واسطه یک لطیفه ربانی و فطرت الهی متمایزکرده اند، فطرتی خدایی که آدمیان را بر آن طینت آفرید. و این فطرت - به وجهی - همان امانتی است که در کتاب عزیز الهی مورد اشاره شده انا عرضنا الامانه علی السموات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان (9) ما امانت را بر آسمانها و زمین وکوهها عرضه داشتیم ، از تحمل آن سرباز زدند و از آن ترسیدند و انسان آن را بر دوش گرفت . و این فطرت همان فطرت توحید خدا در مقامات سه گانه [ذات و صفات و افعال ]بلکه فطرت رها کردن همه تعینات و ارجاع همه چیز به او و اسقاط همه اضافات حتی اضافات اسمائی است و فانی کردن همه چیز است نزد او، و هر که به این منزلت نرسد ازفطرت خدا خارج شده و در امانت پروردگار خیانت کرده و نسبت به مقام انسانیت وربوبیت جاهل و به نفس خویش و حضرت حق ستم کرده است .
و نزد اهل دل از سابقین نیک سرشت آشکار است که نیل به چنین جایگاه والا و مرتبه بلندی ممکن نیست مگر با ریاضتهای روحی و عقلی و با اندیشه های مقدس قلبی پس ازآنکه جان آدمی از پلیدیهای عالم طبیعت پاک و پاکیزه شود - چرا که این مقامی است که لا یمسه الا المطهرون (10) جز پاکان را به آن دسترسی نیست - و نیل به این مقصود حاصل نشود جز آنکه آدمی همت در کسب معارف الهی بگمارد و نظر در آیات و اسما ربوبی منحصر کند به دنبال آنکه انسان شرعی شد بعد از آنکه انسان بشری بلکه طبیعی بود.
9- بخشی از آیه 72 سوره احزاب .
10- سوره واقعه ، آیه 79.
صفحه : 10
احدیت جمع است (11) هجرت کن تا مرگ به تایید خدای متعال تو را دریابد و پاداش توبر خدا واقع شود که این همانا رستگاری عظیم و بهشت لقا ذاتی است که نه چشمی را برآن نظر افتاده و نه گوشی از آن خبر شنیده و نه بر قلب بشری خطور کرده است [فوق ادراک بشری است ].
ای نفس ؛ بدان که تو از مقام جامعیت اسما و برزخیت کبرا ظهور کرده ای و در این دیار غریبه ای و چاره ای جز بازگشت به وطن نداری ، پس وطن خویش محبوب دار که این دوستی از ایمان است چنانکه سید انس و جن فرموده .
بپرهیز و بر حذر باش - خداوند متعال در اولی و اخری یارت باد - از اینکه همت خویش صرف به دست آوردن لذات شهوات حیوانی کنی که این شان چهارپایان است ،یا به چیرگی بر نزدیکان و همانندان بپردازی - اگر چه غلبه در علوم و معارف باشد - که این منزلت درندگان است ، یا هم خویش به ریاستهای ظاهری دنیا صرف کرده تدبیر واندیشه را بر آن بگماری که مقام شیاطین است ؛ بلکه حتی پوسته و ظاهر عبادات را نیزمنظر نظر قرار نده ، و نه اخلاق معتدل یا نیکو را، و نه فلسفه کلیه یا مفاهیم مبهم را، و نه شیوایی گفتار ارباب تصوف و عرفان ظاهری و نظم کلام ایشان را، و نه غرش رعد اهل خرقه و آذرخش ایشان [که ادعای رگبار معارف دارد] هیچ کدام را در برابر چشمانت قرار نده ، که همه آنها حجابی است اندر حجاب و ظلماتی است انباشته بر هم و صرف کوشش در آنها مرگ و هلاکت است و چنین کاری زیان آشکار و محرومیت ابدی وظلمتی است بی پایان .
بلکه همت تو باید در همه حرکات و سکنات و اندیشه و فکرت در توجه به خداوندمتعال و ملکوت او باشد، چرا که به سوی خدای متعال مسافری و ممکن نیست در این سفر با قدم نفس راه پیمودن ، پس چاره ای نیست جز آنکه با قدم خدا و رسول سفر کنی که مهاجرت از سرای نفس با گامهای آن نتوان . پس تا هنگامی که با قدم نفس ره
11- چون وجود با احدیت جمع جمیع اسما و صفات تجلی کند، مقام اسم اعظم الهی "الله " است که رب انسان کامل یعنی رسول اکرم "ص " می باشد، پس او مظهر احدیت جمع است .
صفحه : 11
می سپاری ، هنوز از دیار نفس خارج نشده و به سفر نپرداخته ای ، در حالی که می دانی که مسافری غریبی .
و این وصیتی است به نفس سنگدل تاریک بیکاره خویش و وصیتی است به دوست موفقم صاحب خردی با بینشی درخشان در علوم ظاهری و باطنی و نظری دقیق درمعارف الهی ، دانشمند خردمند نکته سنج روحانی "آقا میرزا جواد همدانی " که خداوندش به نهایت آمال برساند.
من ، به جان دوست قسم با آنکه از اهل علم و طلاب آن نیستم ، از مهمات اصول فلسفه متعالیه الهی هر آنچه نزد خویش داشتم و بعضی از آنچه از اساتید بزرگوار- خداوند سایه ایشان را مستدام گرداند - و کتب ارباب معرفت و صاحبدلان - رضوان الله علیهم - فرا گرفته بودم بر وی عرضه کردم ، و او به حمد خداوند متعال به مرتبه علم وعرفان رسیده ، مسلک عقل و ایمان را پیمود، در حالی که خود نیز - سلمه الله - دارای قریحه و سری لطیف و قلبی پاک و طینت سلیم و فکری نیکوست که لباس علم و راستی بر تن کرده ، و توکل همه بر خداست در مبداء و معاد.
و اکیدا وصیت می کنم او را به آنچه اعاظم حکمت و اساتید بزرگوار اهل معرفت ، مارا به آن وصیت کرده اند که نسبت به عرضه اسرار این معارف بر غیر اهلش - منکران وبی تدبیران و آنان که از راه حق و انصاف گم گشته اند - کاملا بخل بورزد، که آن کوته نظران ، ذوقی تار و عقلی کدر دارند و علم و حکمت جز جهالت و گمراهی بر ایشان نیفزاید و معارف حقه جز زیان و حیرت نیاندوزد که خداوند عالی مرتبه فرموده : و ننزل من القرآن ما هو شفا و رحمه . . . و لا یزید الظالمین الا خسارا(12) ما از قرآن آنچه را رحمت وشفای مومنین است فرو فرستادیم و بر ستمگران جز زیان نیفزاید.
12- سوره اسرا، آیه 82.
صفحه : 12
گمراهتر و از شیطان پست ترند، و قسم به جان حقیقت که میان آنان و تمدن آنچنان فاصله دوری است که اگر به شرق روند تمدن به غرب گریزد و چون به غرب روی آورند تمدن به شرق برود، و همانند تو که از شیر می گریزی تمدن از ایشان در فرار است ، که ضررایشان بر بنی آدم از آدمخوارگان بیش است .
و درخواست و وصیتم را تکرار می کنم که مرا نزد خدای بلند مرتبه خویش به نیکی یاد کنی ربنا آتنا فی الدنیا حسنه وفی الاخره حسنه و قنا عذاب النار (13) پروردگارا در دنیا به ما حسنه و در آخرت حسنه عطایمان کن و از عذاب آتش نگاهمان دار، و ما را ازآمد و شد با فرومایگان شرور برکناردار به حق محمد و آله الاطهار - صلوات الله علیهم .
این وصیت را بنده نافرمان گنهکار، سید روح الله فرزند سید مصطفی خمینی - خداوند متعال هر دو را بیامرزد و به آنان و برادران مومن پاداش خیر دهد - در صبح روزشنبه ، سه روز به آخر ربیع المولود سال یک هزار و سیصد و پنجاه و چهار بعد از هجرت مقدس نبوی - صلی الله علیه و آله - تحریر کرد.
13- بخشی از آیه 201 سوره بقره .
ادامه دارد
صحیفه امام خمینی(ره9
"تبیان"

استقبال کارتر از پیشنهاد عربستان برای مشارکت در عملیات زمینی در سوریه


جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴


به نقل از خبرگزاری رویترز اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه از پیشنهاد عربستان سعودی درخصوص مشارکت در هرگونه عملیات زمینی در سوریه که به اصطلاح ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا قصد انجام دادن آن را داشته باشد، استقبال کرد.
کارتر افزود افزایش مشارکت دیگر کشورها کار را برای آمریکا در جهت سرعت بخشیدن به جنگ علیه ستیزه جویان گروه دولت اسلامی ( گروه تکفیری صهیونیستی داعش ) آسانتر خواهد کرد.
وی هنگام بازدید از پایگاه نیروی هوایی نلیس در ایالت نوادا در مصاحبه با خبرنگاران تصریح کرد این نوع خبرها بسیار خوشایند است.
کارتر گفت مشتاقانه در انتظار گفتگو با مقامات سعودی درباره این پیشنهاد در نشست هفته آینده بروکسل است. وی مدعی شد دولت عربستان سعودی نشان داده مایل به مشارکت بیشتر در جنگ علیه داعش است.
ژنرال احمد عسیری سخنگوی به اصطلاح ائتلاف تحت فرماندهی عربستان سعودی علیه یمن روز پنجشنبه گفت عربستان سعودی آماده است تا در صورت تصمیم ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا به آغاز هرگونه عملیات زمینی در سوریه، در چنین عملیاتی مشارکت کند.
وی افزود عربستان سعودی معتقد است ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا برای پیروزی در جنگ علیه داعش باید علاوه بر عملیات هوایی ، عملیات زمینی نیز انجام دهد.


"موسسه مطالعات آمریکا"



تاریخچهٔ سینما در ایران (7)

سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸


مهم‌ترین حادثه تاریخ سینماى ایران در سال ۱۳۴۸، نمایش فیلم ”قیصر“ (مسعود کیمیایی) و ”گاو“ (داریوش مهرجویی) است. نمایش این دو فیلم تحولى در جناح‌هاى مختلف فیلم‌سازى بوجود آورد و بعد سینماى تجاری، سینماى روشنفکرى و سینماى تلفیقى (از تلفیق دو سینماى تجارى و روشنفکری) بوجود آمدند.


قیصر(مسعود کیمیایى، ۱۳۴۸)

در زمینهٔ سینماى تجارى فیلم‌هاى زیرساخته شدند؛ ”تک‌خان“ و ”شهر آشوب“ (فریدون ژورک)، ”سه‌فراری“ (آرامائیس آقامالیان)، فیلم‌هاى ”پسران قارون“ ، ”جدایی“، ”عشق کولی“، ”تعطیلات داش‌اسمال“ و ”پا تو کفش من نکن“ (رضا صفایی)، ”عدل الهى و جیب‌بر خوشگله“ ساختهٔ مشترک اسماعیل کوشان و تورکرانیان اوغلو، ”عشق آخرین“ (احمد نجیب‌زاده)، ”تهران مى‌رقصد“ (پرویز خطیبی)، ”قاتلین هم مى‌گریند“ (عزیزالله بهادری)، ”زن وحشى وحشی“ (عزیزالله بهادری)، ”قهوه‌خانه قنبر“ (منوچهر صادق‌پور)، ”گرفتار“ (محمود کوشان)، ”نعرهٔ طوفان“ (ساموئل خاچیکیان)، ”یک دل و دو دلبر“ (نصرت‌الله وحدت)، ”سوگند سکوت و رابطه“ (ایرج قادری)، ”قلب‌هاى طلایی“ (اسماعیل پورسعید)، ”شکوه قهرمان“ (محمد زرین‌دست)، ”نسل شجاعان“ (دکتر کوشان)، ”آخرین مبارزه“ (سیاوش شاکری)، ”پهلوان پهلوانان“ (ابراهیم باقری)، ”راهى به‌سوى خدا“ (ابراهیم باقری)، ”دنیاى پرامید“ (احمد شیرازی)، ”روسپی“ (عباس شباویز) - در این فیلم آذرشیوا موفق به دریافت جایزهٔ سپاس مى‌شود؛ ”عبدالله شرخر“ (کاظم سالکی)، ”غول بیابونی“ (عزیز رفیعی)، ”قصهٔ دل‌ها“ (حمید مجتهدی)، ”ستاره فروزان“ (اسدالله سلیمانى‌فر)، ”گناه مادر“ (قدرت‌الله بزرگی)، ”مردان روزگار“ (مازیار پرتو)، ”قصر زرین“ (محمدعلى فردین)، ”دنیاى آبی“ (صابر رهبر)، ”گربه را دم حجله مى‌کشند“ (داود اسماعیلی)، ”معجزهٔ قلب‌ها“ (خسرو پرویزی)، ”ضرب‌شست“ (موسى افشار)، ”گربهٔ کور“ (آخرین ساختهٔ سردار ساگر در ایران)، ”بهشت دور نیست“ (اسماعیل ریاحی)، ”مالک دوزخ“ (امیر شروان)، ”نعرهٔ گرگ“ (روبرت اکهارت)؛ دو فیلم پایانى سال ۱۳۴۸، ”سردر زندگى و بازى خطرناک“ از مهدى رئیس‌فیروز است که به نمایش در مى‌آید.


در زمینهٔ سینماى روشنفکرى و تلفیقى این فیلم‌ها به نمایش در آمدند:


”خانه کنار دریا“ (دکتر هوشنگ کاوسی)، ”باباکوهی“ (داود ملاپور)، ”قیصر“ که توسط مسعود کیمیایى ساخته شد و با توجه به صاحب‌نظران مواجه شد و بحث‌هاى موافق و مخالفى را برانگیخت و کسانى چون سیروس الوند، ابراهیم گلستان، پرویز دوائی، هژیر داریوش، دکتر کاوسی، دریابندرى و ... به بحث دربارهٔ آن پرداختند. این فیلم، پرفروش‌ترین فیلم سال و مبدأ تازه‌اى براى فیلم‌سازان تجارى شد. بحث‌ها بر سر این فیلم ادامه یافت تا فیلم گاو از راه رسید.


در فاصلهٔ دو فیلم ”قیصر و گاو“ فیلم ”امشب دخترى مى‌میرد“ (مصطفى عالمیان) روى پرده رفت. فیلم ”گاو“ با تحقیق فراوان کارگردان آن داریوش مهرجویى و پیشنهاد غلامحسین ساعدى ساخته شد. ”گاو“ با حضور بازیگران توانا و قانع و امکانات امور سینمایى وزارت فرهنگ و هنر ساخته شد. این فیلم نخستین بار در شهریور ۱۳۴۸ در جشن هنر عرضه شد و به شهرت دست یافت. سپس کران عمومى یافت. پیرامون این فیلم بحث و جدل‌هاى زیادى از سوى صاحب‌نظران و منتقدان صورت گرفت. این فیلم در جشنواره فیلم‌هاى سینمایى ایران، دومین فیلم برگزیدهٔ جشنواره معرفى شد و دو سال بعد از نمایش در ایران، بدور از چشم مسؤولان روانهٔ جشنوارهٔ ونیز شد که نتیجهٔ فوق‌العاده‌اى به همراه آورد (شهریور ۱۳۵۰، سپتامبر ۱۹۷۱) و مورد تحسین و تمجید فراوان منتقدان و صاحب‌نظران قرار گرفت. فیلم گاو برگزیدهٔ مجمع بین‌المللى منتقدان فیلم نیز شد و مجمع در ذیل دیپلم افتخارى که به داریوش مهرجویى داد این مطلب را نوشته بود: ”این جایزه به خاطر زیبایى پرجذبهٔ تصویرى و حساسیت انسانى و شاعرانه‌اى که فیلم‌ساز در نشان دادن یک محیط اجتماعى کوچک داشته است به فیلم گاو داده مى‌شود.“


مهرجویى مورد تحسین منتقدان سرشناس و فیلم‌سازان نام‌آورى چون لوکینوویسکونتی، وتیوریادسیکا و فدریکوفلینى قرار گرفت.


فیلم گاو پس از موفقیت در جشنوارهٔ ونیز مدت کوتاهى روى پردهٔ سینما کاپرى رفت و بشدت مورد استقبال قرار گرفت. این فیلم در جشنواره‌هاى لندن و شیکاگو نیز به نمایش در آمد که مورد تحسین واقع شد. و در شیکاگو جایزهٔ ”هوگو“ بهترین بازیگر جشنواره را براى انتظامى به ارمغان آورد.


گاو(داریوش مهرجویى، ۱۳۴۸)


در سال ۱۳۴۹ جهش و تحول محسوسى در رونق اقتصادى سینماى ایران نسبت به سال‌هاى گذشته اتفاق افتاد. این سال با ۵۸ عنوان فیلم تفاوت کمّى با سال گذشته خود نداشت، اما موفقیت تجارى سینماى ایران فعالیت‌هاى تولیدى را مضاعف کرد.


از گروه‌ فیلم‌هاى تجارى سال ۴۹ این عناوین را مى‌توان برشمرد:


”شیرین و فرهاد“ (اسماعیل کوشان)، ”شهر هرت“ (منوچهر صادق‌پور)، ”سکهٔ شانس“ (ایرج قادری)، ”خشم عقاب‌ها“ (ایرج قادری)، ”پسر زاینده‌رود“ و ”آفتاب مهتاب“ (حسین مدنی)، ”باباکرم“ (سرهنگ محمد شب‌پره)، ”دور دنیا با جیب خالی“ (خسرو پرویزی)، ”آیینهٔ زمان“ و ”جنجال عروسی“ (احمد نجیب‌زاده)، ”اجل معلق“ و ”تاکسى عشق“ (نصرت‌الله وحدت)، ”عقاب طلایی“ و ”رام کردن مرد وحشی“ . ”مرد وحشی“ (کمال دانش)، ”قوزبالاقوز“ و ”حادثه‌جویان“ (مهدى امیر‌قاسم‌خانی)، ”نامادری“ و ”على بى‌غم“ (عباس کسائی)، ”قصهٔ شب یلدا“ (ساموئل خاچیکیان)، ”آژیر خطر“ (مهدى میرصمدزاده)، ”فریاد انسان‌ها“ (نادر قانع)، ”میوۀ گناه“ (محمود کوشان)، ”دزد و پاسبان“ (محمود کوشان)، ”آدم و حوا“ و ”قسمت“ (امیر شروان)، ”از یاد رفته“ (محمد زرین‌دست)، ”جمعهٔ شرین“ (بهرام رى‌پور)، ”ارادتمند شما عزرائیل“ و ”بارگاه شیطان“ و ”جعفر و گلنار“ (منوچهر قاسمی)، ”ساقی“ (جمشید شیبانی)، ”کمربند زرین“ (امیرشروان، پرویز خطیبی)، ”جوانى هم عالمى داره“ (عباس دستمال‌چی)، ”یاقوت سه چشم“ (آخرین ساختهٔ آرامائیس آقامالیان)، ”سفر پرماجرا“ (محمدعلى روح‌بخش)، ”سوگلی“ (فریدون ژورک)، ”لیلى و مجنون“ (یاسمی)، ”شهر گناه“ (محمدعلى زرندی)، ”قهرمانان نمى‌میرند“ (سیروس جراح‌زاده)، ”مردى از جنوب شهر“ (صابر رهبر)، قهرمانان (ژان نگلسکو، کارگردان امریکایی)، ”زیباى جیب‌بر“ و ”حسن فرفره“ (رضا صفائی)، ”مرید حق“ (نظام فاطمی)، ”کوچه‌مردها“ (سعید مطلبی)، ”پایان تاریکی“ (حسن شیروانی)، ”دختر ظالم بلا“ (عزیزالله بهادری)، ”رسوایی“ (اسماعیل پورسعید).


طوقی(علی حاتمی،۱۳۴۹)


محصول بعدى این سال در عرصهٔ سینماى متفاوت طلوع نخستین ساختهٔ سلیمان و هراند میناسیان است.


”آقاى هالو“ ساختهٔ داریوش مهرجویى در این سال توانست نظر مساعد تماشاگران و صاحب‌نظران را تا حدودى بخود جلب نماید. این فیلم در جشنوارهٔ سوم سپاس (۱۳۵۰)، برندهٔ بهترین فیلم، کارگردان، بازیگر نقش اول زن، بازیگر نقش دوم مرد و بهترین فیلم‌نامه شد.


على نصیریان و عزت‌الله انتظامى در نمایى از آقاى هالو(داریوش مهرجویى، ۱۳۴۹)


فیلم ”رقاصه“ و ”عروس بیانکا“ از شاپور قریب در این سال روى پرده رفتند. ”رضا موتوری“ توسط کیمیایى ساخته شد که مخالفان زیادى داشت.


”پنجره“ (جلال مقدم) و ”شب اعدام“ (داود ملاپور) فیلم‌هاى دیگرى از این نوع هستند.


در آغاز سال ۱۳۵۰ سه فیلم ”ایوب“ (فریدون ژورک)، ”هماى سعادت“ (عباس شباویز) و ”یک خوشگل و هزار مشکل“ (دیوید سویفت) همزمان به نمایش در آمدند. ساختهٔ بعدى فریدون ژورک در این سال ”حیدر“ نام داشت.

ادامه دارد

"مجله اینترنتی آفتاب"

تصاویر:هتل های عجیب/از هتل دوناتی شکل تا هتل قطار

وقتی که اسم سفر می آید، ناخودآگاه فکر اینکه کجا اقامت کنید که راحت ،کم هزینه و پر از امکانات باشد ،به ذهن می آید.


سه شنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۴


به گزارش "توریسم آنلاین" هتل هایی هستند که علاوه بر امکانات داخلی و خدمات متفاوتی که به مشتریها می دهند،با معماری ویژه شان گردشگر جذب می کنند.

در ادامه 8 هتل با معماری جالب و متفاوت در نقاط مختلف دنیا به جهانگردان اهل سفر معرفی می شود:



هتل "هات اسپرینگ" (Sheraton) در هوجا –چین- که به خاطر شکل دوناتی اش مشهور است.این هتل دارای پل زیرآبی است که دو برجهای هتل را به هم متصل می کند.



هتل "Jested" با اینکه در سال 1960 در جمهوری چک ساخته شده است اما هنوز هم مدرن و علمی -تخیلی است.این هتل جالب در ارتفاع یک هزار و 12 متری از سطح دریا واقع شده و چشم اندازی پانوراما از اطراف به مهمانانش می دهد.



هتل "اسپیت بنک" در پورتسموث –انگلستان- در حقیقت محل استقرار اسلحه بوده که به یک هتل لوکس با تمام امکانات تبدیل شده است.



قطار شفق در "فیربنکس"-آلاسکا- قطاری است که با تغییر کاربری به هتل تبدیل شده و هر اتاق با موضوعی تاریخی مربوط به آلاسکا ،طراحی شده است.



هتل "سان کروز" در دونگایی-کره جنوبی- به شکل کشتی به گل نشسته ای است که مشرف به دریا است.



برای ساخت هتل "ویگوام" در آریزونا از فرهنگ آمریکایی الهام گرفته و به شکل چادرهای سرخپوستی است.


هتل "La Balade des Gnomes" در دوربی-بلژیک- دارای 10 اتاق ویژه مهمان است به یک خانه روستایی شباهت دارد.


هتل "اینتل زاندام"-آمستردام،هلند- دارای معماری ویژه ای الهام گرفته از سبک خانه های منطقه "زان" در شمال هلند است.


"توریسم آنلاین"


 

شلیک فضاپیماها به سیارک‌های تهدیدکننده زمین

محققان ناسا و آژانس فضایی اروپا قصد دارند با کمک دو فضاپیما، سیستم سیارکی دوتایی را که در سال 2022 بسمت زمین حرکت می‌کنند، از مسیر خود منحرف کنند.


برخورد سیارک های عظیم با زمین اگرچه پدیده نادری محسوب می شود، اما زمین در طول حیات خود چندین بار شاهد این برخوردها بوده است؛ حتی برخی دانشمندان بر این باورند که برخورد یک شهاب سنگ عظیم با زمین در 65 میلیون سال قبل باعث انقراض نسل دایناسورها شده است.


با پیشرفت فناوری ها در حوزه کاوشگرهای فضایی و تلسکوپ های پر قدرت، امکان رصد سیارک های بالقوه خطرناک (PHA)‌ برای زمین نیز فراهم شده است، اما اصلی ترین چالش در این زمینه مقابله با سیارک‌هایی است که بسمت زمین در حال حرکتند.
ناسا با هدف بررسی ماهیت سیارک ها، برنامه ای برای انجام مأموریت سرنشین دار به یک سیارک دور دست تا سال 2025 میلادی در نظر گرفته است.
تیم تحقیقاتی آزمایشگاه فیزیک کاربردی در دانشگاه جان هاپکینز به سرپرستی پروفسور «اندرو چنگ»، طرحی برای مقابله با سیارک های خطرناک ارائه کرده اند که جزئیات آن در نشست هفته گذشته انجمن ژئوفیزیک آمریکا در سانفرانسیسکو ارائه شد.
سیستم سیارکی دوتایی Didymos‌ سال 2022 میلادی بسمت زمین حرکت می کند و محققان قصد دارند با کمک دوفضاپیما یکی از سیارک ها را از مسیر خود منحرف کنند. پهنای سیارک 150 متر است و فضاپیما می تواند براحتی در مدار آن حرکت کرده و میزان جابه جایی سیارک از مسیر حرکت بسمت زمین را بطور دقیق محاسبه کند.
بر این اساس، دو فضاپیما بسمت سیارک دوتایی Didymos حرکت کرده و یک فضاپیما با برخورد به سیارک کوچک تر، آن را از مسیر حرکت بسوی زمین منحرف و فضاپیمای دوم نیز این رویداد را رصد می کند.

فضاپیمای نخست با وزن 300 کیلوگرم طراحی می شود و ناسا موافقت خود را برای تأمین بودجه این طرح اعلام کرده است و فضاپیمای دوم نیز توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) طراحی می شود که در مرحله تعیین بودجه قرار دارد.

اخبار و مقالات،آذر91


"نجوم وفضانوردی"